وسایلی که ساخت آن‌ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم!

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می‌دانستید خیلی از اختراعاتی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم در واقع به دست دانشمندان و مهندسان فضایی طراحی شده‌اند؟
سفرهای فضایی

اگر انسان نسبت به جهان هستی و فضا کنجکاو نبود، شاید هیچوقت نه گوشی‌ها دوربین داشتند نه کامپیوترها. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با وسایلی که ساخت آن‌ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم، آشنا خواهید شد.

۱. کفش‌های ورزشی

اگر فناوری ساخت لباس‌های فضانوردی نبود، از کفش‌های راحت ورزشی به شکلی که امروزه استفاده می‌کنیم، استفاده نمی‌شد. کفی ضربه‌گیری که در وسط کفش‌های ورزشی قرار دارد، با همان فناوری‌‌ ساخته می‌شود که در تولید لباس‌های فضانوردی به کار می‌رود. در لباس فضانوردان، ضربه گیر به‌منظور استحکام بیشتر استفاده می‌شود.

سفرهای فضایی

۲. گوشی‌های دوربین دار

اگر بخواهیم چیزی را روی دستگاهی نصب کنیم و آن را به فضا بفرستیم، از جهت اندازه و وزن با محدودیت زیادی روبه‌رو هستیم. به همین دلیل در دهه ۱۹۹۰، گروهی برای ساخت دوربین‌های بسیار کوچک و سبک دست به‌کار شدند. امروزه، دوربین‌های گوشی‌ها نیز با استفاده از همین فناوری ساخته می‌شود.

سفرهای فضایی

۳. موس

کسی که برای اولین بار موس را اختراع کرد یکی از محققین ناسا بود. البته او این اختراع را با نام «نشانگر محل x-y در صفحه نمایش» ثبت کرده است. هدف از ساخت این وسیله راحت‌تر کردن تعامل میان کامپیوترها و فضاپیما بود. این محقق نمی‌دانست سال‌ها بعد با اختراع خود زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سفرهای فضایی

۴. سیستم‌های تصفیه هوا

فضانوردان برای آنکه بتوانند در سفرهای طولانی مدت فضایی دوام آورند به یک منبع غذایی قابل اتکا نیاز دارند. ایجاد سیستم گردش هوا برای پرورش مواد غذایی، چالش بزرگی برای مهندسان فضایی بود. اما آن‌ها راه حلی برای این چالش پیدا کردند که به فناوری‌ تصفیه هوا تبدیل شد. امروزه، از این دستگاه‎‌ها در بیمارستان‎‌ها، خانه‎‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و … استفاده می‎‌شود.

سفرهای فضایی

۵. جاروهای شارژی

سال‌ها پیش ناسا موتوری طراحی کرد، تا بتواند از لایه‌های عمیق کره ماه نمونه برداری کند. این همان فناوری‌ ساخت جاروهای کوچک، دستی و پراستفاده یعنی جاروهای شارژی است.

فضانوردی

۶. لامپ‌های ال‌ای‌دی

لامپ‌ ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌ معمولی ایمن‌تر است و مقاومت بیشتری در برابر شکستگی دارد. همچنین، این لامپ‌ برق کمتری مصرف می‌کند. به همین دلیل این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. از فناوری چراغ‌های ال‌ای‌دی (قرمز رنگ) در ابتدا برای پرورش گیاه در فضا استفاده می‌شد.

فضانوردی

پیشنهاد مطالعه: مطلب عینک هوشمند گوگل بالاخره راهی بازار شد! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۰۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • نیلوفر خلج

      ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

      سپاس از شما و همراهیتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۵۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۳۲ ب٫ظ

  4. فریبا/سوته دل

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۲۸ ق٫ظ

    خیلی آموزنده بودمن عاشق مطالبی هستم که ترجمه ی خبرهای ناساباشدهمه رادنبال میکنم اماچون به زبان انگلیسی است بایدوشایدلذت نمیبرم دراخبارگوگل همیشه اطلاعات فضایی هست اماترجمه نشده کاش شمامیتوانستیدباترجمه ی این دانستنیهای جذاب رابه مجله اضافه کنیدباسپاس،پاینده باشید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…