در گلپایگان از کجا دیدن کنیم؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گلپایگان یکی از شهرهای توریستی ایران است که بدیع‌ترین و بکرترین چشم‌اندازهای طبیعی در استان اصفهان را در خود جای داده است.
جاهای دیدنی گلپایگان در گلپایگان از کجا دیدن کنیم؟

طبیعت این شهر یکی از بدیع‌ترین و بکرترین چشم‌اندازهای طبیعی در استان اصفهان را داراست و از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است. در این مطلب از مجله دلتا نگاهی به توریستی‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی گلپایگان می‌اندازیم.

ارگ گوگد

ارگ گوگد، یکی از آثار تاریخی و کهن شهرستان گلپایگان در استان اصفهان است. این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران در یکی از شهرهای حومه گلپایگان به همین نام قرار گرفته است. از ارگ گوگد در دوران صلح به‌عنوان کاروان‌سرا و در دوران جنگ یا حمله اشرار به‌عنوان دژ نظامی استفاده می‌شده است. این بنای تاریخی در حال حاضر تغییر کاربری داده است و به‌عنوان یک هتل سه ستاره سنتی استفاده می‌شود.

ارگ گوگد جاهای دیدنی گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان یا مسجد جامع سلجوقی یکی از آثار تاریخی و گردشگری شهر گلپایگان است که پیشینه آن مربوط به دوران حکومت دوران سلجوقیان است. معمار سازنده این مسجد تاریخی «ابوعمر بن محمد القزوینی» نام دارد که نام آن بر فراز محراب، در بخش تحتانی کتیبه دور گنبد، دیده می‌شود. از ویژگی‌های بارز این مسجد می‌توان به صحن و شبستان وسیع، گنبد آجری بسیار بزرگ، کتیبه‌های آجری فراوان و تزیینات متعدد اشاره کرد.

مسجد جامع گلپایگان

دریاچه سد گلپایگان

سد گلپایگان در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی این شهر در نزدیکی روستای اختوان قرار دارد، اولین سد مخزنی خاکی و اولین سد مدرن ایران است که در سال ۱۳۳۶ احداث شده است. این سد مهم‌ترین منبع تامین آب کشاورزی زمین‌های گلپایگان محسوب ‌می‌شود. دریاچه این سد چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد و برای علاقه‌مندان به ماهیگیری بهترین گزینه است؛ زیرا ماهیانی چون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل‌آلا در آن یافت می‌شود.

دریاچه سد گلپایگان

کبوترخانه

شهر گلپایگان یکی از شهرهایی در ایران است که می‌توان در آن بناهای خشتی متعددی یافت که دارای معماری منحصر‌به‌فردی هستند و توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند. این بناهای تاریخی، به «کبوترخانه» معروف هستند و از گذشته‌های دور توسط کشاورزان ساخته شده‌اند تا هم مامن و پناهگاهی امن برای کبوتران منطقه باشند و هم کشاورزان بتوانند برای رهایی از آفت‌های زمین‌هایشان از فضولات پرندگان به‌عنوان کود استفاده کنند. معماری این بناها به‌گونه‌ای است که هیچ پرنده یا حیوان شکاری نظیر قوش، جغد، کلاغ، روباه، گربه، مار، موش به هیچ عنوان نمی‌توانستند وارد آن شوند.

کبوترخانه

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد جاذبه های گردشگری اصفهان از “مهمانسرای عباسی اصفهان ؛ تاریخ کهن در خدمت توریسم مدرن” دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…