کشف اندامی جدید در گلو

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان علوم پزشکی در بررسی‌های خود به کشف جدید و غافل‌گیر کننده‌ای دست یافتند. آن‌ها متوجه شدند که دو غده بزاقی «ناشناخته‌» در ناحیه سر، پشت گلو قرار دارند که تاکنون از دید پزشکان پنهان مانده‌اند.
99091 کشف اندامی جدید در گلو

گروهی از پزشکان هلندی در بررسی بیماران مبتلا به سرطان پروستات با کمک اسکن پیشرفته «PSMA PET/CT» به صورت تصادفی متوجه اندامی جدید در گلو به صورت غدد بزاقی ناشناخته‌ای شدند و نام آنها را «غدد توباریال» (tubarial) گذاشتند. در این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید بخوانید.

کشف اندامی جدید در گلو

در حین اسکن پیشرفته برای تشخیص تومورهای سرطانی، غده‌های جدید رویت شدند. اما سوال مهم این است که چطور دانشمندان تاکنون متوجه این دو غده نشده‌اند؟ محققان اعلام کردند که به دلیل ساختار آناتومیکی در قسمت گلو، امکان رویت این دو غده تاکنون وجود نداشته است.

غدد جدید کشف شده ابعاد بسیار کوچکی دارند و شواهد نشان می‌دهد که این غدد از نوع بزاقی هستند و پرتودرمانی می‌تواند به آنها آسیب جدی وارد کند. برخی از بیماران بعد از پرتودرمانی، دچار مشکلاتی از جمله ناتوانی در بلع غذا یا مشکلاتی در صحبت کردن می‌شوند.

پزشکان ارتباطی معنادار بین آسیب دیدن این غده‌‌های جدید در اثر پرتودرمانی کشف کرده‌اند. در واقع، به نظر می‌رسد یکی از دلایل بروز مشکلات بلع و صحبت کردن بعد از پرتودرمانی به آسیب دیدن این غدد مربوط می‌شود.

با کشف اندامی جدید در گلو پزشکان می‌توانند با در نظر گرفتن این موضوع، اثرات جانبی منفی که پرتودرمانی می‌تواند برای بیماران به همراه داشته باشد و روی این غدد تاثیر منفی بگذارد را بیش از پیش تحت کنترل داشته باشند.

پزشکان دوز پرتو درمانی ۷۲۳ بیمار را تغییر داده و تاثیر آن را روی دو غده جدید مورد بررسی قرار دادند. اسکن ۱۰۰ بیمار و همچنین کالبدشکافی دو بیمار، وجود دو غده جدید را تایید می‌کند.

باید ببینیم با این کشف چه تغییراتی در پروسه پرتودرمانی بیماران سرطانی و کاهش اثرات آسیب زننده آن به غدد بزاقی به وجود خواهد آمد. بی‌شک این کشف در جهت اصلاح روندهای موجود، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دانشمندان با کشف یک سرخرگ‌ اضافه در دست از ادامه تکامل انسان خبر می‌دهند. محققان به این موضوع پی برده‌اند که تعداد بزرگسالان با این سرخرگ در حال افزایش است. مقاله «تکامل انسان ادامه دارد: کشف سرخرگ جدید دست» را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…