بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- دو ویژگی فایل‌های اجاره ای در بازار مسکن پاییز

با پایان فصل تابستان و بازگشایی مدارس، طبیعی است که تمایل به تغییر محل سکونت کاهش می‌یابد، اما هنوز مستاجرانی وجود دارند که به هر دلیل، در فصل گذشته جابه‌جا نشده‌اند و اکنون در سررسید قرارداد اجاره خود، به دنبال آپارتمان مناسب می‌گردند. در این شرایط بدیهی است که کار جست‌وجو در پاییز برای آنها دشوارتر است چراکه آمار فایل‌های استیجاری در بنگاه‌های املاک کاهش یافته است.

از طرفی نگاهی به فایل‌های موجود در بازار نشان می‌دهد عمدتا دو نوع فایل در بازار باقی‌مانده که نمی‌تواند انتخاب اول مستاجر باشد؛ مگر این که از یافتن آپارتمان مناسب در این فصل ناامید شود و ناگزیر به جابه‌جایی باشد.

یک گروه فایل‌های گران‌قیمت هستند که مالکان آنها روی قیمت بالاتر از نرخ میانگین اجاره‌بها پافشاری کرده‌اند و به همین دلیل در تابستان اجاره نرفته است.

گروه دوم نیز فایل‌های دارای اشکال هستند. فایل‌هایی از قبیل آپارتمان‌های طبقه سوم و چهارم بدون آسانسور یا فاقد امکانات لازم یا بعضا دچار اشکالات نقشه‌ای همچون اتاق‌خواب‌های کوچک و غیراستاندارد که برای قرار گرفتن سرویس خواب مناسب نیستند، در این گروه می‌گنجند.

البته این به معنای نبود فایل مناسب در بازار نیست؛ اما مشاوران املاک ادعا می‌کنند فایل‌های مناسب با امکانات و قیمت مناسب عمدتا در تابستان اجاره رفته است.

روزنامه همشهری – آرامش پاییزی در بازار مسکن

یک هفته از محدود شدن پیش فروش تراکم در تهران می‌گذرد و بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار کاملا نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت بوده است.

سه‌شنبه هفته گذشته بود که محمدعلی نجفی، شهردار تهران با صدور بخشنامه ‌ای مبنی بر ممنوعیت صدور هرگونه هولوگرام مربوط به عوارض ساختمانی، عملا پیش فروش تراکم را تا اطلاع ثانوی با هدف رفع ابهامات و اشکالات مربوط به صدور و کارسازی هولوگرام‌ها و همچنین مدیریت بهینه درآمدها و منابع نقدی شهرداری تهران محدود کرد.

سابقه تاریخی تغییر در قوانین مربوط به فروش تراکم نشان می‌دهد که این مسئله حدود ۱۵سال پیش برای مسکن تهران دردسر‌ساز شده بود.

در سال ۱۳۸۱که شهردار وقت تهران فروش تراکم را ممنوع اعلام کرد، این مسئله سریعا در بازار متشنج آن دوره منجر به جهش قیمتی مسکن شد؛ اما در شرایط فعلی جدای از این که فروش تراکم محدود شده و نه ممنوع، بازار مسکن تهران نیز در شرایطی متعادل به سر می‌برد و به‌واسطه وجود حدود ۵۰۰ هزار خانه‌خالی، بازار از احتمال کاهش عرضه واحدهای مسکونی هراسی ندارد.

روزنامه تجارت – دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن ۲۰ ساله می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و‌ شهرسازی گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن از ۱۲ سال به ۲۰ سال و نرخ سود تسهیلات یک تا ۲ درصد کاهش می‌یابد.

علی چگنی درباره وضعیت بازار معاملات مسکن نکاتی را ارایه کرد و گفت: شاخص‌های پیش‌نگر بخش مسکن روند مثبتی را در بازار مسکن نشان می‌دهند و در صورت ادامه این روند و موفقیت بانک‌مرکزی در کنترل نرخ بالای سود سپرده‌های‌ بانکی به عنوان یکی از عواملی که در سال‌های اخیر بر تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله بخش مسکن تاثیر منفی داشته، شاهد خواهیم بود که بازار مسکن از رونق مطلوبی برخوردار شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و‌ شهرسازی ادامه داد: تعداد پروانه‌های‌ساختمانی صادر شده از اواخر سال گذشته روند صعودی یافته؛ به طوری که پس از چند سال روند نزولی، در ماه‌های ابتدایی سال جاری تعداد پروانه‌های‌ساختمانی حدود ۵ تا ۶ درصد در مناطق شهری کشور و شهر تهران افزایش داشته است.

روزنامه آرمان – افزایش تمایل به زندگی لاکچری

فعالان بازار مسکن معتقدند رونق نسبی خرید و فروش آپارتمان‌های لوکس به تغییر فرهنگ مردم و تمایل آنها به داشتن زندگی لاکچری بازمی‌گردد و ارتباط با سوداگری و سفته‌بازی در بازار مسکن ندارد.

به‌ گزارش مهر، براساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی که عمدتا از سامانه معاملات مسکن نشات گرفته، در دو‌ ماهه تیر و مرداد امسال معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هشت‌درصد رشد داشته است که کارشناسان بازار مسکن این اتفاق را به «پیش‌رونق» مسکن تعبیر می‌کنند.

علت نامگذاری وضعیت فعلی بازار مسکن به پیش‌ رونق این است که اولا حجم معاملات به‌حدی نیست که آن را رونق بازار مسکن بدانیم و ثانیا از طرفی تعداد معاملات مسکن از حد رکود بازار این کالای استراتژیک در اقتصاد خرد و خانوار بیشتر است.

اگر چه قریب به نیمی از معاملات را واحدهای کوچک و میان‌ متراژ (۴۰ تا ۸۰ متر مربعی) و یک‌ پنجم خرید و فروش مسکن در دو‌ ماهه نخست تابستان امسال را واحدهای کمتر از پنج‌ سال‌ ساخت تشکیل می‌ دهد، اما پا به‌ پای افزایش معاملات واحدهای مسکونی اقشار متوسط، دو دسته واحد مسکونی «بزرگ‌ مقیاس و لوکس مناطق یک تا پنج تهران» و «واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده» نیز در حجم و تعداد معاملات نسبت به سال گذشته با رشد خوبی مواجه شده‌اند.

مسلما مهم‌ترین علت رشد خرید و فروش واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده، کم‌ بودن سود تسهیلات این واحدها از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است، اما آنچه جای تعجب دارد، افزایش فروش واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت مناطق مرفه نشین پایتخت است که همواره از آنها با عنوان خانه‌های خالی یاد می‌شود.

  • به مجله خبری دلتا بگویید که آیا صندوق های سرمایه گذاری مسکن کمکی به شما یا اطرافیانتان در تهیه مسکن مناسب کرده است؟

DELTA.IR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…