روند طولانی صدور پروانه ساختمانی، بلای جان حوزه مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

روند طولانی صدور پروانه ساختمانی، بلای جان حوزه مسکن!!!!

از حدود چند ماه قبل با رشد نجومی قیمت‎ها در حوزه‎ی مسکن بخش ساخت و ساز دچار رکود شده و برخی از پیمانکاران و فعالان این حوزه، دیگر اشتیاقی به شروع پروژه‎های جدید ندارند. علاوه بر این با بوجود آمدن راه پر پیچ و خم اخذ پروانه ساختمانی وروند مدت زمان طولانی صدور آن که از ۱۶۰ روز به ۱۷۰ روز افزایش یافته این اشتیاق کمتر نیز شده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در این خصوص گفت: «استعلام طولانی مدت از کمیسیون ماده ۷، موضوع ارجاع ناظر، بررسی کمیسیون معماری در مناطق و تداخل آن با فعالیت دفاتر خدمات شهر و همچنین بررسی نمای ساختمان از مشکلاتی است که به طولانی شدن فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی منجر شده است.»

از سوی دیگر در سال ۱۳۸۸ دفاتر خدمات الکترونیک با هدف تسهیل این روند بوجود آمدند اما متاسفانه متولیان این دفاتر نیز به علت برخی موازی کاری‎ها و نبود هماهنگی و اختیارات لازم در این زمینه نمی‎توانند آنچنان که باید پاسخگوی روند طولانی صدورپروانه کسب باشند.

 

صدور پروانه ساختمانی

کرمی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران در این خصوص گفت: «من ۳۰ سال در شهرداری کار کردم و زمانی که اقدام به راه‌اندازی دفتر کردم با مشکلات آشنا بودم. ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک در تهران بسیار کار خوبی بوده اما حالا که در مسیر قرار گرفته‌ایم عده‌ای از درون  شهرداری به دلایل مختلف اجازه واگذاری امور به بخش خصوصی را نمی‌دهند. باید این افراد شناسایی شوند تا شفاف‌سازی صورت گیرد.»

وی افزود:« اهداف و راهبردهای هر فعالیتی بعد از یک دوره‎ی ۵ یا ۱۰ ساله باید مورد بازنگری قرار گیرد. به اعتقاد من باید واگذاری به دفاتر خدمات الکترونیک سپرده شود، به آنها مسوولیت بدهیم و از آنها مسوولیت بخواهیم. همچنین علت طولانی شدن روند صدور پروانه به دلیل همان یکی دو لینکی است که مردم مجبورند به شهرداری مراجعه کنند. مردم مجبور هستند برای این‌که فیش عوارض یا بروکف و طرح تفصیلی بگیرند به شهرداری بروند. این کار لزومی ندارد اما مردم تصور می‌کنند چون کارشان دیر انجام می‌شود باید به آن‌جا مراجعه کنند. اگر فرآیند واگذاری کامل شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد و رانت و فساد کاهش می‌یابد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…