کاروانسرای شرف؛ موزه آجرکاری ایران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
 رباط شرف بنایی‎ست با 4644 مترمربع وسعت که به دلیل معماری بی‌نظیر و تزئینات گچ کاری و آجرکار‌ی‌اش به عنوان یکی از شاهکارهای هنری ایران در دوره اسلامی شناخته می‌شود.
کاروانسرای شرف

امروز در سفری متفاوت سری به یکی از مشهورترین کاروانسراهای ایران، کاروانسرای شرف می‌زنیم و با این نگین کاروانسراهای خراسان رضوی آشنا می‌شویم. بنایی تاریخی که به دلیل هنرهای به کاررفته در ساخت آن، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و تزئینات در تاریخ ایران محسوب می‌شود و متاسفانه در این سال‌ها مورد بی‌توجهی فراوانی قرار گرفته است. در مجله دلتا همراه‌مان شوید تا از کاروانسرای شرف بیشتر بدانید.

راهنمای بازدید از کاروانسرا

راهی جاده مشهد-سرخس می‌شویم و قدم در جاده کاروانسرای رباط شرف می‌گذاریم، بنایی زیبا که از راه دور به مانند قلعه‌ای خود را به ما می‌نمایاند اما زمانی که نزدیک می‌شویم شمایلی از یک کاروانسرای قدیمی که قرن‌هاست رنگ مسافر به خود ندیده، روبروی ما ظاهر می‌شود.

کاروانسرای شرف راهنمای بازدید از کاروانسرا

خود را به ورودی کاروانسرا می‌رسانیم، سازه‌ای که به سبک معماری رازی ساخته شده است و با گچ‌بری‌ها و آجرچینی‌های منحصربه‌فردش از گردشگران دلبری می‌کند. این کاروانسرا که پلانی مستطیل شکل دارد با یک ورودی باشکوه و سردری زیبا، به شما خوش‌آمد می‌گوید و بر سردر آن کتیبه‌ای با این مضمون “رباط شرف از کاروانسراهای شاهی یا کاخ رباط‌های جاده ابریشم است” به چشم می‌خورد. کاروانسراهای شاهی یا کاخ رباط‌ها نوعی از کاروانسراها بودند که برای استفاده امیران، شاهان، بزرگان و فرماندهان ساخته می‌شدند و مردم عادی در آن اقامت نمی‌کردند.

راهنمای بازدید از کاروانسرا

تزئینات کاروانسرا

در کنار تمام ویژگی‌های جذاب معماری رباط شرف، این هنر به کاررفته در این بناست که آن را تا به این اندازه ارزشمند و خاص جلوه می‌دهد. ما در این کاروانسرا شاهد هنرمندی هنرمندان برجسته ایران در دوره سلجوقی هستیم که هنر آجرکاری و گچ‌بری را در این رباط به اوج کمال خود رسانده‌اند.

تزیینات کاروانسرا

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مطلب “۷ کوه ایران که باید دید” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…