ربات GPT-3 آینده هوش مصنوعی

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چند وقتی است که توجه دنیای تکنولوژی به رباتی تازه توسعه‌یافته به نام ربات GPT-3 جلب شده که به زعم بسیاری قرار است دنیای هوش مصنوعی را دگرگون کند.
ربات GPT-3

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم: GPT-3 رباتی است که مهارت فراوان در ایجاد محتوا در ساختار رایج زبان انسانی و زبان ماشینی دارد و بسیار پیشرفته‌تر از پیشینیان خود ظاهر می‌شود. شرکت OpenAI مسئولیت ساخت ربات GPT-3 را برعهده داشته، شرکتی تحقیقاتی که ایلان ماسک یکی از موسسین آن بوده و به عنوان یکی ستون‌های اصلی پیشرفت هوش مصنوعی در سال‌های پیش رو تلقی می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این ربات بخوانید.

ربات GPT-3 چیست؟

ربات GPT-3 هوش مصنوعی

GPT-3 مخفف «Generative Pre-trained Transformer 3» است و در واقع ورژن سوم از این ابزار است که هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، نام‌گذاری ربات GPT-3 بدان معناست که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌هایی که از پیش تعلیم دیده‌اند، متن تولید کند. این الگوریتم‌ها از قبل اطلاعات لازم برای انجام وظایف خود را دریافت کرده‌اند. دقیق‌تر می‌گوییم، این ربات با ۵۷۰ گیگابایت اطلاعات جمع‌آوری شده از سطح اینترنت (چه در دیتابیس‌های عمومی و چه خصوصی) تعلیم دیده و OpenAI هم برخی دیگر از متون (مانند مقالات ویکیپدیا) را دستچین کرده و در اختیار ربات قرار داده.

اگر از این ربات یک سوال بپرسید، می‌توانید منتظر پاسخی بسیار کارآمد باشید. اگر هم از آن بخواهید که یک خلاصه از مقاله یا یک شعر بنویسد، دقیقا همین‌ کارها را برایتان خواهد کرد. اگر فنی‌تر با موضوع برخورد کنیم، این ربات به عنوان بزرگ‌ترین شبکه عصبی مصنوعی جهان شناخته می‌شود.

GPT-3 قادر به انجام چه کاریست؟

ربات GPT-3 آینده هوش مصنوعی

ربات GPT-3 قادر به هرچیزی درون ساختار زبان است. بنابراین می‌تواند به سوالات پاسخ دهد، مقاله بنویسد، متون طولانی را خلاصه کند، زبان‌ها را ترجمه کند، نت‌ بردارد و حتی کد کامپیوتری بنویسد.

در واقع در یک دموی آنلاین دیده‌ایم که این ربات قادر به ساخت اپلیکیشنی با کارکرد بسیار مشابه به اینستاگرام است. GPT-3 در این راه از پلاگین Figma استفاده کرده که به صورت گسترده برای طراحی اپلیکیشن از سوی توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود.

چنین اتفاقی بسیار انقلابی است و اگر در طولانی‌مدت نیز قابل استفاده و کارآمد باشد، می‌تواند تاثیری شگرف روی چگونگی توسعه نرم‌افزار و اپلیکیشن در آینده بگذارد. از آن‌جایی که سورس کد این ربات هنوز به صورت عمومی منتشر نشده، دسترسی به GPT-3 تنها از طریق رابط برنامه‌نویسی توسعه یافته از سوی OpenAI امکان‌پذیر است. از زمانی که این رابط برنامه‌نویسی در ماه ژوئن امسال در دسترس قرار گرفت، شاهد ظهور انبوهی از متون مختلف مانند شعر، نثر، گزارش‌های خبری و نوشته‌های علمی-تخیلی بوده‌ایم.

ربات GPT-3 چند وقت پیش یک مقاله بسیار جالب برای خبرگزاری گاردین نوشت و با لحنی بسیار متقاعدکننده توضیح داد که چرا انسان‌ها نباید از هوش مصنوعی و خطرات بالقوه آن بترسند. با این همه GPT-3 در بخشی از مقاله خود اعتراف کرد که اگر افراد شرور آن را مجبور به کارهای شرورانه کنند «نمی‌توانم از نابودی گونه بشری جلوگیری کنم».

بیشتر بخوانید: پیش‌تر در مقاله «افسانه‌ها و واقعیت‌های هوش مصنوعی» درباره ربات GPT-3 نوشته بودیم. این مقاله را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…