واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطالعات نشان داده که جانوران می‌توانند وقوع زمین لرزه را دقایقی قبل از آن حس کنند و این قابلیت جانوران در روزگاران بسیار دور نیز کشف شده بود.
وقوع زمین لرزه

محققان حوزه جانورشناسی روزبه‌روز چیزهای بیشتری را در مورد جانوران کشف می‌کنند. همه می‌دانیم که جانوران کارهایی را به صورت منظم و مرتب انجام می‌دهند و این کارها به صورت عادت درآمده که گاهی مادرزادی و گاهی اکتسابی هستند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره جانورانی که وقوع زمین لرزه را از چند روز قبل پیش‌بینی می‌کنند، بخوانید.

چطور جانوران می‌توانند وقوع زمین لرزه را از چند روز یا چند هفته قبل پیش بینی نمایند؟

پیش بینی وقوع زمین لرزه

مطالعات نشان داده که جانوران می‌توانند وقوع زمین لرزه را دقایقی قبل از آن حس کنند. این قابلیت جانوران در روزگاران بسیار دور نیز کشف شده بود حتی دلیل این موضوع نیز مشخص شده است. بر اساس تحقیقات موسسه تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده از هر زمین لرزه دو نوع موج متفاوت ساطع می‌شود. یکی از این امواج، امواج بزرگ S نامیده می‌شوند. امواج دیگر که بسیار کوچک‌تر بوده و امواج P نام دارند. این امواج کمی قبل از رسیدن امواج S خود را نشان می‌دهند. جانوران، برخلاف انسان‌ها می‌توانند امواج P را حس کنند. از این رو زمانی که این امواج را حس می‌کنند می‌دانند که زمان زلزله فرار رسیده است.

پس اگر حیوانات خانگی شما ناگهان ترسیده و با رفتار عجیب به سمت ارتفاعات فرار کردند حتما به دنبال آن‌ها بروید زیرا در حدود ۵ ثانیه آینده همه چیز در اطراف شما به لرزه درخواهد آمد اما موضوع گیج‌کننده این است که برخی از جانوران می‌توانند وقوع زمین لرزه را از روزها یا حتی هفته‌ها قبل متوجه شوند. بر اساس گزارش‌های تاریخی، در سال ۳۷۳ قبل از میلاد مسیح، زلزله عظیم و مخربی در یونان باستان رخ داد. روزها قبل از وقوع زلزله، موش‌ها، مارها و حتی هزارپاها نیز از محل فرار کردند. بدین ترتیب ساکنان آن منطقه دریافتند که اتفاق ناخوشایندی در راه است. تا به امروز مشخص نشده که جانوران چطور این موضوع را روزها قبل از وقوع آن حس می‌کنند.

نشانه‎‌های زلزله

بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد که علائم متعددی برای وقوع زلزله وجود دارد. بسیاری از آن‌ها هفته ها قبل از وقوع زلزله خود را نشان می‌دهند. انسان به هر دلیلی هنوز آن‌ها را کشف نکرده و متوجه آن ها نشده است. حیوانات به خوبی آن‌ها را درک می‌کنند. این تئوری منطقی به نظر می‌رسد هر چند که هنوز هیچ نشانه‌ای در این خصوص یافت نشده است.

‍ پیشنهاد مطالعه: مطلب تخلیه یک کیلوگرم میخ از شکم یک مرد! را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۳۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۱۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۴۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…