جاذبه های سردشت؛ بهشت آذربایجان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سردشت سرزمینی خوش آب‌وهوا با جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده در یکی از نقاط مرزی ایران است که سفر به آن حسابی می‌تواند حال و هوای شما را تغییر دهد.
جاذبه های سردشت

سردشت نام شهرستانی در استان آذربایجان غربی و مرز میان ایران و عراق است که محیط بکر، آب‌وهوای خوش و جاذبه‌های طبیعی آن، هرساله افراد زیادی را از سراسر ایران راهی این شهرستان کوچک و زیبا می‌کند. اگر تا به حال به این شهرستان زیبا سفر نکرده‌اید، همراه مجله دلتا باشید تا شما را با جاذبه های سردشت آشنا کنیم.

آبشار شلماش

معرفی دیدنی های سردشت را با آبشار شلماش آغاز می‌کنیم؛ معروف‌ترین جاذبه سردشت که در روزهای گرم سال، همواره میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است. شلماش به معنی «تخته سنگ بزرگ» است و برای بازدید از آن باید راهی جنوب شهرستان سردشت شد.

جاذبه های دیدنی سردشت آبشار شلماش

چشمه کانی گراوان

یکی دیگر از مکان‌هایی که توصیه می‌کنیم در سفر به سردشت از آن بازدید کنید، چشمه کانی گراوان است. این جاذبه مشهور در ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان سردشت و نزدیکی روستای «ربط» واقع شده و بیشتر با آب سردی که از دل این چشمه می‌جوشد، شناخته می‌شود.

چشمه کانی گراوان

رودخانه زاب

شاید نتوان «زاب» را به عنوان یک جاذبه دیدنی با مکانی مشخص معرفی کرد، ولی بی‌شک بازدید از مناظر حیرت‌انگیزی که کنار این رودخانه شکل گرفته‌اند، خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهند زد.

رودخانه زاب

منطقه آلان

در ۱۳ کیلومتری جنوب سردشت، یکی دیگر از سرسبزترین و خوش آب‌وهواترین مناطق این شهرستان یعنی منطقه آلان را می‌توان پیدا کرد. منطقه آلان که در حقیقت یکی از زیباترین منطقه‌های استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود، میزبان روستاها، آبشارها و جنگل‌های انبوهی است که بی‌شک هر کسی از دیدن آنها لذت می‌برد.

منطقه آلان

آبشار رزگه

آبشار رزگه یکی از دیدنی های سردشت با ۱۱۵۰ متر ارتفاع از سطح دریاست که از بالای صخره‌هایی بلند به پایین می‌ریزد. این آبشار زیبا که در فصل بهار بسیار پرآب می‌شود، در حاشیه جاده ارتباطی میان سردشت و روستای مرزه قرار گرفته است. آبشار رزگه بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و اواخر بهار تا اواخر تابستان، بهترین زمان برای تفریح در کنار آن است.

آبشار رزگه

پل قلعه تاسیان (پل قلاتاسیان)

در کنار جاذبه‌های طبیعی، سردشت میزبان آثار تاریخی جذابی نیز هست که توصیه می‌کنیم در سفر به آذربایجان غربی حتما از آنها دیدن کنید. پل قلعه تاسیان که با نام «پل قلاتاسیان» نیز شناخته می‌شود، در مسیر جاده پیرانشهر به سردشت، در قسمت شمالی رودخانه زاب کوچک و بر سر راه قدیمی سیرآباد به مهاباد قرار گرفته و گفته می‌شود در قرن سیزدهم به دستور شیخ مولانا ساخته شده است؛ از این رو به آن «پل مولانا» نیز می‌گویند.

پل قلعه تاسیان

حمام تاریخی سردشت

حمام تاریخی سردشت، یادگار دوران قاجار در این شهرستان زیباست که از آن با نام‌های دیگری از جمله گرمابه بیستون نیز یاد می‌کنند. این حمام به دستور سردار کل عزیز خان مکری، سیاستمدار کرد در زمان قاجار ساخته شده و ریشه در فرهنگ غنی و تاریخچه کهن شهرستان سردشت دارد.

حمام تاریخی سردشت

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر نوشتار “شهرهای گمشده زیر آب” را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در ۱:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…