۵ مکان دیدنی ازبکستان که در انتظار شماست

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازبکستان کشوری زیبا در آسیای میانه است که دارای میراث فرهنگی غنی و تاریخی طولانی است.
مکان های دیدنی ازبکستان

شاعر قرن هشتمی ایران، حافظ چند قرن پیش گفته: «اگر آن ترک شیرازی به‌دست آرد دل ما را، به خال هندویش بخشم، سمرقند و بخارا را». این شعر هم از اهمیت این دو شهر صحبت می‌کند و هم از عاشق‌پیشه بودن جناب حافظ. دیدن سمرقند، بخارا و خیوه در جاده ابریشم می‌تواند تنها دلیل شما برای سفر به ازبکستان باشد.در مجله دلتا ۵ بنا از مکان های دیدنی ازبکستان معرفی شده است.

رصدخانه الغ‌بیگ

اولین جایی که به شما پیشنهاد می‌کنم در سمرقند ببینید، رصدخانه اُلُغ‌بیگ است. این بنا تاریخی توسط ستاره‌شناس بزرگ، الغ‌بیگ امیر تیموری ساخته شد. جالب است بدانید که مادر الغ‌بیگ، گوهرشاد آغا بود که مسجد گوهرشاد در مشهد را ساخته‌است و پدرش شاهرخ نیز فرزند تیمور از پادشاهان ایران بود.

مکان های دیدنی ازبکستان رصدخانه الغ‌بیگ

مسجد بی‌بی‌خانم سمرقند

این بنا به یادبود بی‌بی‌خانم یا همان سرای ملک خانم همسر تیمور گورکانی و به دستور تیمور در حدود ۶۰۰ سال پیش ساخته شده‌است. مسجد بی‌بی‌خانم یا بی‌بی‌خاتون که در شرق میدان ریگستان قرار دارد، در زمان خودش، از بزرگ‌ترین مساجد جهان بوده‌است.

مسجد بی‌بی‌خانم سمرقند

مناره کالیان

پیشنهاد می‌کنم اولین بنا که در بخارا می‌بینید، مناره کالیان باشد. در مناره یک پلکان مارپیچی آجری وجود دارد که به دور یک ستون می‌چرخد. پایه برج دارای رشته‌های تزئینی باریکی است که با آجر ساخته شده‌اند و به صورت مستقیم یا مورب قرار گرفته‌اند. در مناره کتیبه‌هایی را خواهید دید که با لعاب آبی رنگ روی آنها نوشته شده‌است.

مناره کالیان

مدرسه چهار منار

چهار منار کوچک فتوژنیک، در پیچ و خم کوچه‌هایی بین «پوشکین» و «هوجا نورآباد» بیشترین شباهت را به معماری هندی در بین بنا های شهر بخارا دارد. این بنا که در واقع مدرسه‌ای قدیمی است که در سال ۱۸۰۷ ساخته شده‌است.

مدرسه چهار منار

میدان امیر تیمور

تاریخچه میدانی در مرکز تاشکند به نام امیر تیمور، فرمانده و بنیانگذار امپراتوری عظیم قرون وسطایی، از اوایل قرن نوزدهم آغاز شد، زمانی که تاشکند مرکز فرماندهی نظامی ترکستان بود و امپراتوری روسیه را تشکیل می‌داد. این بنا به دستور ژنرال م. چرنیایف در سال ۱۸۸۲ تاسیس شد. این مجسمه تاریخ عجیبی دارد. اولین بار در سال ۱۸۸۲ مجسمه ژنرال کاوفمان در این میدان که آن زمان میدان کنستانتین نام داشت، قرار گرفت و پس از آن مجسمه استالین و بعد مجسمه کارل مارکس در این میدان قرار گرفت.

میدان امیر تیمور

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “کوله گردی؛ سفری ارزان و ماجراجویانه” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…