رکورد اندازه‌گیری کوتاه ترین زمان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک تریلیونیوم یک میلیاردیوم ثانیه طول زمانی است که دانشمندان موفق شدند به عنوان کوتاه ترین زمان ثبت شده تا کنون اندازه‌گیری کنند و برابر با زمان گذر یک ذره‌ی نور (فوتون) از میان مولکول هیدروژن (H2) است.
49807896786786789 رکورد اندازه‌گیری کوتاه ترین زمان

زمان اندازه‌گیری شده در این آزمایش ۲۴۷ زپتوثانیه است. یک زپتوثانیه (Zeptosecond) یک تریلیونیوم یک میلیاردیوم (۱۰ به توان ۲۱-) یک ثانیه است. برای درک کوچکی این عدد پس از اعشار ۲۰ صفر و یک ۱ قرار دهید. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره اندازه‌گیری کوتاه ترین زمان خواهید خواند.

پیش از این هم پژوهشگران در سال ۲۰۱۶ توانسته بودند به قلمرو زپتوثانیه دست پیدا کنند. آن‌ها در مقاله‌ منتشر شده در نشریه‌ نیچر فیزیک اعلام کرده بودند که از لیزر برای اندازه‌گیری زمانی به کوتاهی ۸۵۰ زپتوثانیه استفاده کرده‌اند. این دقت یک جهش بزرگ از زمان پژوهش برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ۱۹۹۹ محسوب می‌شود که برای نخستین بار زمان را در یکای فمتوثانیه (یک میلیونیوم یک میلیاردیوم ثانیه یا ۱۰ به توان ۱۵- ثانیه) اندازه‌گیری می‌کرد.

شکستن و تشکیل پیوندهای شیمیایی چند فمتوثانیه طول می‌کشد اما عبور نور از میان مولکول تنها چند زپتوثانیه زمان می‌برد. برای اندازه‌گیری کوتاه ترین زمان «رینهارد دورنر» (Reinhard Dörner) از دانشگاه گوته آلمان و همکارانش، پرتو ایکس را از PETRA III در سنکروترون الکترون آلمان (DESY) که یک شتاب‌دهنده‌ی ذرات در هامبورگ است، به مولکول هیدروژن شلیک کردند.

رکورد کوتاه ترین زمان

نتایج این پژوهش که تازه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) در نشریه‌ی Science منتشر شده است، نشان می‌دهد پژوهشگران انرژی پرتوهای ایکس را طوری تنظیم کردند که تنها یک فوتون (ذره‌ی نور) بتواند دو الکترون را از مولکول هیدروژن که دو الکترون و دو پروتون دارد، خارج کند. درنتیجه فوتون به ترتیب یک الکترون و سپس دیگری را از مولکول بیرون راند.

این فعل و انفعالات یک الگوی موجی به نام الگوی تداخل ایجاد کرد که دورنر و همکارانش توانستند آن را با ابزاری به نام میکروسکوپ واکنشی COLTRIMS) Cold Target Recoil Ion Momentum Spectroscopy) اندازه‌گیری کنند. این ابزار یک آشکارساز بسیار حساس برای ذرات است که می‌تواند واکنش‌های اتمی و مولکولی بسیار سریع را ثبت نماید.

میکروسکوپ COLTRIMS هر دو الگوی تداخل و موقعیت مولکول هیدروژن را در طول این برهم‌کنش ثبت کرد. «سون گراندمن» (Sven Grundmann) نویسنده‌ی همکار این پژوهش از دانشگاه روستوک آلمان گفت: «از آنجا که جهت‌گیری فضایی مولکول هیدروژن را می‌دانستیم، از تداخل دو موج الکترون برای محاسبه‌ی دقیق زمان رسیدن فوتون به نخستین و دومین اتم هیدروژن استفاده کردیم.»

این زمان ۲۴۷ زپتوثانیه است که با اندکی انحراف که به فاصله‌ی اتم‌ها درون مولکول هیدروژن دقیقا در لحظه‌ی عبور نور از میان آن بستگی دارد. این اندازه‌گیری زمان، در حقیقت ثبت سرعت نور درون مولکول است.

دورنر در بیانیه گفت: «با اندازه‌گیری کوتاه ترین زمان ، ما برای نخستین بار مشاهده کردیم که پوسته‌ی الکترونی در یک مولکول در همه جا هم‌زمان به نور واکنش نشان نمی‌دهد بلکه تأخیر زمانی ایجاد می‌شود که وابسته به سرعت نور است، زیرا اطلاعات درون مولکول با سرعت نور منتشر می‌شود.»

عکس کاور یک ذره‌ی نور (فوتون) که با فلش زرد مشخص شده، امواج الکترونی را در خارج از ابر الکترونی (با رنگ خاکستری) یک مولکول هیدروژن (هسته‌ها با رنگ قرمز مشخص است) تولید می‌کند. نتیجه‌ی این برهم‌کنش‌ها همان چیزی است که الگوی تداخل (بنفش-سفید) نامیده می‌شود. الگوی تداخل در این طرح گرافیکی اندکی به سمت راست متمایل است و به پژوهشگران امکان می‌دهد زمان رسیدن فوتون از یک اتم به اتم دیگر را محاسبه کنند.

بیشتر بخوانید: ناسا خود را برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند و از همین حالا در فکر پیاده‌سازی زیرساختی قابل اتکا برای برقراری ارتباط در آنجا است. مطلب «نوکیا و ناسا ماه را به شبکه ۴G LTE مجهز می‌کنند» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۱ ق٫ظ

    خیلی ممنون ازبرنامه خوب شما

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۲ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید ،سپاس گزاریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…