آیا وعده دروغ برای ازدواج جرم است؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صرف این‌که شخصی وعده دروغ ازدواج به دیگری بدهد جرم محسوب نمی‌شود اما در بعضی از موارد شخص به‌وسیله وعده دروغین ازدواج می‌تواند خسارت‌هایی به طرف مقابل بزند که در این‌صورت قابل پیگیری است.
وعده دروغ برای ازدواج

امروزه گاهی در روابط شخصی افراد با ناهنجاری‌های اخلاقی مواجه می‌شویم. یکی از موارد در این باب روابط دختر و پسر در جامعه ما است که دختران با هدف ازدواج وارد رابطه می‌شوند اما پسران این قصد را ندارند. با توجه به این‌که یک‌سری از افراد می‌خواهند از طرف مقابل سوءاستفاده کنند به قول‌ها و قرارهایی که داده‌اند عمل نمی‌کنند؛ بنابراین لازم است که افراد آگاه باشند و تفاوت بین راست و دروغ را بفهمند و از عواقب ناخوشایندی که برای آن‌ها قرار است اتفاق بیفتد جلوگیری به عمل آورند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی وعده دروغ برای ازدواج و جرم آن می‌پردازیم.

جرم وعده دروغ برای ازدواج

وعده دروغ ازدواج خود به تنهایی جرم نیست و  صرفا بخاطر دادن یک وعده به طرف مقابل، عمل مجرمانه‌ای به وقوع نپیوسته است و قابل مجازات نیست، زیرا هر کسی اختیار این را دارد که در ازدواج خود تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهد و اگر خلاف آن اثبات شد به صرف به هم زدن وعده ازدواج نمی‌تواند جرم محسوب شود و طرف مقابل را مجبور به پرداخت خسارت کرد، هم‌چنین صرف دروغگویی در قانون مجازات ایران جرم انگاری نشده است مگر این‌که دروغ در مقام شهادت و در محضر دادگاه باشد.

مواردی که با دادن وعده دروغ ازدواج، قابل مجازات است

  • برقرار کردن رابطه نامشروع: اگر مردی از دختری درخواست ازدواج دروغی کند و به واسطه این ازدواج از او درخواست رابطه نامشروع داشته باشد و دختر هم به دلیل این‌که در نهایت با این مرد ازدواج خواهد کرد به خواسته او جواب مثبت دهد ولی بعد از مدتی دختر متوجه این موضوع شود که فریب خورده است و طرف مقابل قصد ازدواج ندارد در این صورت با ادله و داشتن مدارک لازم می‌تواند از آن مرد شکایت کیفری به عمل آورد.
  • گرفتن مبلغی پول از طرف مقابل با توجه به وعده‌های دروغین ازدواج: اگر مرد یا زنی با توجه به وعده دروغین ازدواج از طرف مقابل مبلغی پول دریافت کند؛ شخص زیان دیده می‌تواند به عنوان کلاهبرداری از طرف مقابل به دادگاه شکایت کند.
  • تحریک و ترغیب طرف مقابل برای ازدواج دروغین: اگر کسی طرف مقابل را به وعده ازدواج دروغین ترغیب کند و باعث شود که او یک سری جرائمی انجام دهد هر چند شخصی که خودش مرتکب جرم شده است مورد مجازات قرار می‌گیرد، اما آن شخصی هم که او را ترغیب کرده است به‌ دلیل معاونت در جرم، مورد مجازات قرار می‌گیرد.

جرم وعده دروغ برای ازدواج

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات مهم در پیش‌خرید خانه که ممکن است ندانید! را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۰۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

    سلام بسیار عالی و مفید است

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …