گم شدن گواهینامه رانندگی

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
المثنی گواهينامه رانندگی برای افرادی كه گواهينامه رانندگی خود را مفقود، ضايع يا مخدوش کرده‌اند مجددا صادر می‌شود.
گواهینامه المثنی

در صورتی‌که گواهینامه خود را گم کرده‌اید، فورا باید برای گرفتن گواهینامه المثنی اقدام کنید. گواهینامه رانندگی جزو مدارک شناسایی مهم است؛ بنابراین برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی شما باید ابتدا مفقود شدن آن را گزارش دهید و سپس برای گرفتن گواهینامه جدید درخواست دهید. اقدام فوری شما بعد از گم شدن گواهینامه بسیار مهم است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه گرفتن گواهینامه المثنی و هزینه آن می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهینامه المثنی

پیش از مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ مدارک زیر را آماده کنید و با خود به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه

همچنین شما باید گروه خونی خود را اظهار کنید و نیز کد پستی و نشانی دقیق پستی محل سکونت خود را برای دریافت گواهینامه المثنی بنویسید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، آماده بودن برای گرفتن عکس است. عکس شما باید جدید باشد و تمام گردی صورت شما در آن مشخص باشد. بیشتر دفاتر خدمات انتظامی به کیوسک‌های گرفتن عکس مجهز شده‌اند. دقت کنید که برای گرفتن عکس استاندارد و مورد پذیرش یا به اصطلاح بیومتریک، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • آقایان باید بدون آرایش، عینک، کلاه، کراوات و گردنبند باشند. لباس آن‌ها نباید سفید یا سبز باشد و نیز نباید برچسب یا نوشته‌ای داشته باشند.
  • خانم‌ها باید با حجاب کامل و بدون آرایش غلیظ و پرسینگ و عینک باشند. مقنعه یا روسری آن‌ها نباید طرح‌دار و شلوغ یا به رنگ‌های سفید و سبز باشد.
  • بعد از تحویل این مدارک، برای شما معرفی‌نامه معاینه چشم صادر می‌شود. حال شما باید به یکی از پزشکان معتمد معرفی شده،  مراجعه کنید و پس از معاینه شدن، به دفتر پلیس +۱۰ بازگردید.
  • توجه داشته باشید که حضور خود شخص به منظور انگشت‌نگاری الزامی است.

گواهینامه المثنی

هزینه گرفتن گواهینامه المثنی

هزینه دریافت گواهینامه المثنی نیز مبلغ پنجاه و یک هزار تومان (پنجاه هزار تومان بابت تعویض گواهینامه و هزار تومان بابت حق تمبر) است که صرفا از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان این دفاتر اخذ می‌شود. علاوه بر این، چشم‌پزشکان نیز جداگانه مبلغی را برای انجام معاینات دریافت می‌کنند.

گفتنی است که مبلغ نه هزار و چهارصد تومان نیز بابت عکاسی از شما گرفته می‌شود. همچنین برای دریافت گواهینامه پایه یکم، معرفی‌نامه‌ای برای انجام آزمایش اعتیاد هم صادر می‌شود که باید با مراجعه به آزمایشگاه‌های مورد تایید ناجا این مرحله نیز انجام بگیرد.

گم شدن گواهینامه المثنی

شرایط دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم اندکی دشوار است.

طبق آیین‌نامه‌های جدید راهنمایی و رانندگی، شرط دریافت گواهینامه جدید المثنی، گذشتن حداقل یک سال از تاریخ صدور کارت المثنی قبلی است؛ البته اگر حتی کمتر از یک سال از صدور گواهینامه المثنی شما می‌گذرد و آن را گم کرده‌اید، همانند قبل به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و همان مراحل را طی کنید، زیرا اعلام مفقودی گواهینامه راه را بر سوءاستفاده‌های احتمالی می‌بندد.

همچنین شما می‌توانید مطمئن باشید که بعد از طی شدن زمان لازم، گواهینامه جدید شما بلافاصله به دست شما می‌رسد.

برای مطالعه نکات حقوقی بیشتر مراحل گرفتن المثنی کارت خودرو را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۳۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

    من دوساله گواهینامم رو گم کردم . مرسی که گفتی حتما باید بگیرم امروز دارم می م دنبالش . خوبه که مدارکم گفتی وگرنه باید دوباره می رفتم برمی گشتم خدا دوسم داره این نوشته رو خوندم

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر گرامی. سلامتی و شادی شما آرزوی قلبی ماست.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …