جنین در چه شرایطی ارث می‌برد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از شرایط تحقق ارث، وجود وارث برای شخص متوفی است. بنابراین، برای اینکه شخصی وارث باشد و بتواند ارث ببرد، باید در زمان مرگ متوفی وجود داشته باشد.
شرایط ارث بردن جنین

شاید به ذهنتان برسد که جنینی که هنوز متولد نشده است هیچ ارثی از ماترک (اموال) متوفی نخواهد برد ولی این کاملا اشتباه است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی ارث بردن جنین و شرایط آن می‌پردازیم.

شرایط ارث بردن جنین:

قانون مدنی مقرر می‌دارد: «شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر جنینی باشد در صورتی ارث می‌برد که نطفه او حین فوت مورث منعقد بوده و زنده هم متولد شود، اگرچه فورا پس از تولد بمیرد». برای اینکه جنین ارث ببرد باید دو شرط وجود داشته باشد:

  • نطفه در زمان فوت متوفی منعقد شده باشد: چنانچه نطفه جنین پس از فوت مورث منعقد شود، حمل از ارث محروم خواهد بود. این موضوع در مورد تلقیح مصنوعی هم صدق می‌کند؛ یعنی اگر نطفه پدر که در زمان حیات او گرفته شده است تا زمان فوت او نگهداری شود و پس از فوت او به همسرش تلقیح شود، به دلیل اینکه نطفه جنین پس از فوت پدر منعقد شده، جنین از ارث محروم خواهد بود.
  • حمل زنده متولد شود: اگر جنین مرده به دنیا بیاید از ارث محروم خواهد بود. حیات جنین پس از تولد، حتی در یک لحظه، برای ارث بردن او کافی است، هرچند پس از تولد فورا بمیرد یا معمولا استعداد بقا نداشته باشد؛ مانند طفلی که ریه ناقص دارد و از نظر پزشکی مرگ او در یک مدت کوتاه مسلم است که در این صورت، سهم الارث طفل پس از فوتش به وراثی که زمان فوت او وجود داشته‌اند، می‌رسد.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص ارث از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

شرایط ارث بردن جنین

چگونه سهم الارث جنین تقسیم خواهد شد؟

اگر جنینی که قابلیت ارث بردن را دارد، یعنی دارای دو شرط بالا باشد، مانع ارث تمام یا بعضی از خویشاندان خود شود، تقسیم ارث انجام نمی‌شود تا او متولد شود. به‌طور مثال، چنانچه متوفی دارای یک خواهر و یک برادر باشد، اموال متوفی تا زمانی که وضعیت حمل به جهت زنده متولد شدن یا نشدن و دختر یا پسر بودن مشخص نشود، بین خواهر و برادر متوفی تقسیم نخواهد شد؛ زیرا چنانچه حمل زنده متولد شود اصلا نوبت به ارث گرفتن خواهر و برادر متوفی نمی‌رسد.

به همین جهت گفته می‌شود اگر حمل مانع ارث بردن دیگر خویشان متوفی باشد تا قبل روشن شدن وضعیت او تقسیم ارث بین خویشان صورت نخواهد گرفت، اما اگر حمل مانع ارث بردن هیچ یک از خویشاوندان متوفی نباشد و آن‌ها بخواهند قبل از تولد حمل، ترکه را بین خود تقسیم کنند، باید برای حمل، سهمی به اندازه سهم دو پسر کنار بگذارند و بقیه را بین وراث تقسیم کنند تا وضعیت حمل مشخص شود؛ حال اگر حمل مرده متولد شود، سهم کنار گذاشته شده برای او، مجددا بین وراث تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نوه در چه شرایطی ارث می‌برد؟ را در مجله حقوقی دلتا مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۰۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۳۹۹ در ۱:۱۱ ب٫ظ

    سلام. اگر جنین بعد از زنده متولد شدن‌ و ارث بردن، بمیرد؛ تکلیف ارثی که به جنین‌ رسیده چه خواهد بود؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …