آیا پیروی از رژیم غذایی وگان مزیتی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگرچه احتمال بروز برخی کمبودهای غذایی دراثر پیروی از رژیم‌ غذایی وگان وجود دارد، کارشناسان معتقدند با رعایت مواردی ساده می‌توان از مزیت این رژیم‌ غذایی بهره‌مند شد.
img bio آیا پیروی از رژیم غذایی وگان مزیتی دارد؟

شماری مردم وعده‌های غذایی وگان را مصرف می‌کنند و یکی از دلایل، آن است که این رژیم غذایی سالم‌تر به‌نظر می‌رسد. ولی آیا واقعا رژیم غذایی وگان بهتر است؟ در این مطلب از مجله دلتا به شواهد علمی موجود درمورد این رژیم غذایی پرداخته شده است.

تعداد افرادی که میزان مصرف گوشت و محصولات لبنی را کاهش داده یا این غذاها را به‌کلی از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند، طی دهه‌ی اخیر درحال افزایش بوده است. برای مثال در بریتانیا، تعداد افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند، در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ چهار برابر شده است. یکی از انگیزه‌های رایج برای روی آوردن به این رژیم غذایی، مزایای سلامتی است که درمورد این رژیم غذایی مطرح می‌شود. به‌طورکلی، رژیم غذایی وگان نسبت‌به رژیم غذایی همه‌چیزخواری، دارای فیبر بالاتر و کلسترول، پروتئین، کلسیم و نمک کمتری است، اما هنوز تصورات غلط و نگرانی‌هایی درمورد حذف ماهی، تخم‌مرغ و محصولات لبنی از رژیم غذایی وجود دارد.

یکی از نگرانی‌های رایج درمورد رژیم غذایی وگان این است که این رژیم غذایی مقدار کافی از ویتامین B12 را فراهم نمی‌کند. ویتامین B12 به پیشگیری از وارد آمدن آسیب به اعصاب کمک می‌کند و در گوشت، ماهی و تخم‌مرغ یافت می‌شود ولی در میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد. توصیه شده است که افراد بزرگسال، روزانه ۱/۵ میکروگرم از این ویتامین مصرف کنند.

خطرات رژیم غذایی وگان

در مطالعه‌ای که در آن ۴۸ هزار فرد بالای ۱۸ سال حضور داشتند، وضعیت سلامتی شرکت‌کنندگان پیرو رژیم‌های غذایی مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که از رژیم‌های غذایی وگان و گیاه‌خواری پیروی می‌کنند، کمتر است، اما این گروه از افراد احتمالا تاحدودی به‌علت کمبود ویتامین B12 درمعرض خطر بالاتر سکته قرار دارند. پژوهشگران دریافتند کسانی که گوشت نمی‌خورند، درمقایسه‌با گوشت‌خواران، در هر ۱۰۰۰ نفر، ۱۰ مورد بیماری قلبی کمتر و ۳ مورد سکته‌ی بیشتری دارند.

مارکو اسپرینگمن، پژوهشگر ارشد پایداری محیط و بهداشت عمومی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید، دریافت مقادیر کمی از ویتامین B12 از مخمرهای تغذیه‌ای یا غذاهای غنی‌شده مانند شیرهای گیاهی آسان است. او توصیه می‌کند در کشورهایی که در آن غذاها با ویتامین B12 غنی نمی‌شود، بهتر است از مکمل‌های ویتامین استفاده شود. البته، آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی اظهار داشته است که مخمر تغذیه‌ای منبع مناسبی از B12 نبوده و وگان‌ها باید برای تأمین نیاز خود از مکمل‌ها یا غذاهای غنی‌شده با ویتامین B12 استفاده کنند. کید نیز توصیه می‌کند که وگان‌ها مکمل B12 مصرف کرده و از این موضوع اطمینان حاصل کنند که کودکان و نوزادانی که از رژیم غذایی وگان تغذیه می‌شوند، مقدار کافی ویتامین B12 دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: زمانی که به دنبال مواد غذایی برای خوردن هستیم، مغزمان ما را به سمت غذاهای پرکالری و بی‌ارزش سوق می‌دهد که برخی دانشمندان آن را «نظریه جستجوی بهینه غذا» می‌نامند. مطلب را «مغز مکان غذاهای پرکالری را بهتر به یادمی‌آورد» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۱:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…