پرتره ژنتیکی و تأیید نقش DNA در شکل ظاهری

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرتره ژنتیکی مجموعه عکسی است که ثابت می‌کند انسان‌ها بسیاری از خصوصیات ظاهری خود را ازطریق ‌DNA به ارث می‌برند و DNA نقش مهمی در تعیین شکل ظاهری افراد دارد.
پرتره ژنتیکی

پرتره ژنتیکی پروژه‌ای است که در آن عکاس از اعضای خانواده پرتره می‌گیرد و تصاویر آن‌ها را با هم ادغام می‌کند و در نهایت به تصاویر خیره‌کننده‌ای منجر می‌شود. اولریک کولت طراح گرافیک و عکاس معروف از شهر کبک کانادا است. او که خالق این پروژه‌ی منحصر‌به‌فرد است، آن را برای نشان دادن قدرت ژنتیک در تعیین شکل‌ ظاهری افراد یک خانواده ایجاد کرده است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا بعضی از آثار این عکاس را می‌بینید.

پرتره ژنتیکی و DNA
پدر / پسر

تماشای آثار کولت، به سوالاتی اساسی در مورد هویت انسان منجر می‌شود. ما که هستیم؟ از کجا آمد‌ه‌ایم؟ اعضای یک خانواده چقدر به یکدیگر شباهت دارند و تفاوت آن‌ها با یکدیگر چیست؟ نقش ژنتیک در شکل ظاهری فرد چگونه مشخص می‌شود؟ اولریک با این تصاویر، شباهت‌های ژنتیکی بین اعضای مختلف یک خانواده را جست‌وجو می‌کند.

ایده این پروژه، هنگام ویرایش تصویر پسر اولریک در فتوشاپ به ذهن او خطور کرد و تصمیم گرفت با مقایسه و درکنار هم قرار دادن تصاویر خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و پسر و… قدرت ژنتیک را در بسیاری از شاخه‌های مختلف درخت خانواده کشف کند. به گفته‌ی اولریک کولت، او در این زمینه چند نمایشگاه در سراسر جهان از جمله در مونترال، بلژیک و ایالات متحده برگزار کرده و در چند کتاب هنری و مجله نیز حضور داشته است. اولریک تمایل دارد روزی کتابی از آثار خود منتشر کند.

اولریک می‌گوید: «من این پروژه را در سال ۲۰۰۸ آغاز کردم و هر روز این چالش را با تصاویر خودم انجام می‌دادم. سپس هنگام ویرایش عکس پسر ۷ ساله‌ام در فتوشاپ، به‌صورت تصادفی ایده‌ی جالبی به ذهنم رسید و تصاویری از خودمان را درکنار یکدیگر قرار دادم و چیز کاملا متفاوتی را امتحان کردم. من در آن زمان آن عکس را در فلیکر که یک شبکه‌ی اجتماعی اشتراک‌گذاری تصویر مخصوص عکاسان است، منتشر و واکنش‌های بسیار خوبی دریافت کردم. بنابراین تصمیم گرفتم این پروژه را با افراد دیگری مانند خانواده و دوستان و سپس دیگران نیز امتحان کنم.»

پرتره ژنتیکی و نقش DNA
مادر / دختر

جزئیات زیادی در عکس‌های پرتره ژنتیکی اولریک کولت وجود دارد. او در این زمینه به این مسئله اشاره کرد که به مرور زمان در مورد چگونگی انتخاب بهترین نور و بهترین زاویه برای سوژه، چیزهای زیادی آموخته است. کولت همچنین عنوان کرد که مهم است تمام مراحل عکاسی، توسط خود او انجام شود تا جزئیات موجود در تصاویر را کشف کند و به نتیجه‌ی دلخواه خود برسد.

DNA در تعیین شکل ظاهری افراد، نقش به‌سزایی دارد و تقریبا به‌طور مستقیم از مادر و پدر به فرزند منتقل می‌شود. DNA هر فرد، تمام اطلاعات لازم برای ساختن بدن او را شامل می‌شود و مواردی مانند رنگ چشم، رنگ مو، قد و حتی اندازه‌ی بینی او را تعیین می‌کند. DNA موجود در سلول‌های انسان، برای تعیین این ویژگی‌های فیزیکی و همچنین تعیین بسیاری از ویژگی‌های دیگر نیز کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: در مطلب «عکس‌های خیره‌کننده‌ای از الگوهای پرواز پرندگان» درباره یک پروژه عکاسی جالب بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…