خروج زن متاهل از کشور چه شرایطی دارد؟

۱۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صرف قید اذن زن در خروج از کشور در سند ازدواج از نظر مقررات اداره گذرنامه کفایت نمی‌کند بلکه این اذن و اجازه باید در قالب یک وکالت از سوی شوهر در یکی از دفاتر اسناد رسمی به نام زن باشد.
خروج زن متاهل از کشور

بر اساس قوانین مصوب کشور، برخی از اجازه‌ها به دست پدر یا شوهر است و دریافت پاسپورت و خروج از کشور یکی از همین اختیارات است که باید به دست شوهر صورت گیرد. اگر خانم متاهلی قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید اجازه دریافت پاسپورت را از همسر خود اخذ کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اجازه خروج زن متاهل از کشور می‌پردازیم.

اخذ اجازه خروج

هم اکنون تنها فرصت قانونی برای حل مشکل خروج زن متاهل از کشور ، بحث شروط ۱۲ گانه ضمن عقد است. طی این شرط، در زمان عقد ازدواج، شوهر به زن وکالت در امضای اسناد لازم برای صدور و تمدید گذرنامه و هم اجازه خروج مکرر از کشور را می‌‎دهد. برای این کار مطمئن‌ترین راه مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند وکالت در آن‌جا است.

توصیه می‎‌شود در هنگام عقد نکاح که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می شود در خصوص طلاق و خروج از کشور، نسبت به تنظیم سند وکالت دقیق و کامل اقدام شود. متاسفانه تعداد دفاتر اسناد رسمی که از انجام چنین کاری خودداری می‌‎کنند کم نیست و البته این کار تخلف محسوب می‎‌شود، اما همچنان دفاتری هستند که به خوبی و با دقت نظر، اسناد را تنظیم می‌‎کنند.

گرفتن اجازه خروج مکرر از کشور به این معنی نیست که شوهر دیگر نمی‎‌تواند زن را ممنوع الخروج کند، بلکه شوهر همچنان این حق را دارد؛ اما زن نیز می‌تواند با ارائه وکالتنامه، خواستار رفع ممنوع‌الخروجی خود شود چراکه گاهی در میان این بازه زمانی، زن ممکن است فرصت‎‌های مهمی را از دست بدهد.

خروج زن متاهل از کشور

ممنوع الخروج کردن زن

ممنوع‌الخروجی زن فقط با اعلام کتبی شوهر به اداره گذرنامه از بین خواهد رفت. حتی در مواردی که زوج‌ها از یکدیگر طلاق گرفته و قبل از طلاق، شوهر، همسر خویش را ممنوع الخروج کرده، این ممنوعیت زمانی از بین می‌رود که از طریق طلاق‌نامه، طلاق آن‌ها به اطلاع اداره گذرنامه برسد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چه کسانی ممنوع الخروج می‌شوند؟ را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۱۰ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …