خانه اپرای هاربین، تلفیق انسان با طبیعت (+تصاویر)

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معماری خیره کننده خانه اپرای هاربین چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
خانه اپرای هاربین

خانه اپرای هاربین به عنوان یکی از برترین آثار معماری دهه اخیر به سبک فولینگ و یکی از مطرح‌ترین پروژه‌های اجرا شده در چین به شمار می‌رود.

خانه اپرای «هاربین»

به گزارش  مجله دلتا برگرفته از پایگاه عصر ساختمان، این خانه اپرا که به عنوان بزرگترین مرکز فرهنگی، هنری و تفریحی چین شناخته شده است در محوطه تالاب مانند کرانه رودخانه «سونووا» و در زمینی به مساحت ۱۸۰ هزار متر مربع قرار دارد.

طراحی و ساخت«هاربین» در عین ایجاد منظره‌ای فوق‌العاده در آن منطقه، هیچگونه اثر سوئی بر اکوسیستم آن نگذاشته است. شکل این ساختمان در هماهنگی با عناصر طبیعی مکان طراحی شده است و به‌نظر می‎رسد سازه سیال و منحنی سالن، توسط باد و آب مانند تندیسی تراشیده شده و در پنل های آلومینیومی سفید احاطه شده است و نمایی شاعرانه و درعین حال مستحکم را پیش چشم می‌گستراند.

مهم‌ترین فضای خانه اپرای «هاربین» چین، سالن تئاتر وسیع آن محسوب می‌شود که ساختش مدت‌ها پس از تکمیل سایر بخش‌های پروژه نیز ادامه داشته است و در سایه ساختار دو طبقه خود، گنجایش ۱۶۰۰ نفر را دارد. با این حال لابی شیک و مجلل این سالن اپرا نیز قابل چشم‌پوشی نیست؛ چراکه لابی خانه اپرای «هاربین» چین علاوه بر سقف شیشه‌ای مسحور کننده خود، جایگاه دوم بزگترین فضای این پروژه عظیم را در دست دارد.

خانه اپرا هاربین، الهام گرفته از فرهنگ روسی و چینی

در طراحی خانه اپرای هاربین از فرهنگ سنتی روسی و چینی الهام گرفته شده است؛ چراکه شهر «هاربین» در مرز شمالی چین و روسیه قرار دارد و از این‌رو تبادلات فرهنگی مردمان این شهر با روس‌ها قابل کتمان نیست.

 با این حال متریال غالب این پروژه عظیم پنل‌های شیشه‌ای و آلومینیومی بزرگی هستند که به شکل هنرمندانه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و زیبایی معماری فولدینگ آن را به رخ می‌کشند، اما جالب‌ترین بخش در طراحی خانه اپرای هاربین چین، مسیر ورودی آن به شمار می‌رود که در اصل پلی با چشم اندازی فوق‌العاده به طبیعت اطراف این منطقه است.

«ما یانسونگ» مؤسس MAD می گوید: در طراحی سالن اپرای «هاربین» آن‌را به عنوان مرکز فرهنگی آینده درنظر گرفتیم، به این معنا که دارای صحنه اجرای گسترده و نیز فضای عمومی جاداری باشد که ترکیب انسان، هنر و هویت شهری را در کنار هم گرد آورد، درعین حال به لحاظ سینرژیک نیز با طبیعت اطراف ترکیب شود.

خانه اپرای «هاربین»

بیشتر بخوانید:

خانه اپرای سیدنی، مرواریدی در دل صدف معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…