۷ کوه ایران که باید دید

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کوهنوردی برای کوهنوردان حکم آب برای ماهی دارد.
کوه ایران

می‌خواهیم از زیباترین کوه های ایران بگوییم، کوه‌های بلندی که سالیان طولانی‌ست تکیه‌گاه شهرها و آدم‌ها بوده‌اند؛ از قله‌های بلند و برف‌گیر که اگر گذر کوهنوردان به آنها نیفتد، سکوت‌شان فقط با صدای برف و باران شکسته می‌شود.

وقتی حرف از زیباترین کوه های ایران به‌میان می‌آید، نام‌ها و عکس‌های زیادی از هر گوشه کشور به ذهن‌مان می‌آید. ما در این مقاله از مجله دلتا به چند کوه و ویژگی‌هایش اشاره می‌کنیم.

کوه دماوند

کمتر کوهی مانند دماوند در ادبیات و افسانه‌های ایرانی نقش پررنگ دارد. دماوند همان جایی‌ست که آرش کمانگیر ایستاد و همه جان و توانش را در تیری گذاشت تا مرز ایران و توران را مشخص کند. دماوند همان کوهی‌ست که فریدون ضحاک را به آن جا برد و برای ابد به بند کشید. دماوند کوهی‌ست که در عکس‌ها و پوسترها می‌آید تا نمادی از ایران و ایرانی باشد. این کوه باشکوه در استان مازندران، شهر آمل قرار دارد.

کوه دماوند کوه ایران

کوه سبلان

شک نکنید که یکی از زیباترین کوه‌ های ایران همین‌جاست. سبلان کوه مقدسی‌ست که به‌ویژه بین افراد محلی ارزش و اهمیت زیادی دارد. سبلان یا آن‌طور که در زبان ترکی می‌گویند، ساوالان،‌ سومین قله بلند ایران است که در استان اردبیل قرار گرفته است. این کوه آتشفشانی نیمه فعال است و بین اردبیل و مشکین‌شهر پیدایش می‌کنید، در ۲۵ کیلومتر جنوب شرقی مشکین‌شهر و ۳۵ کیلومتری غرب اردیبل.

کوه سبلان

کوه دنا

بام زاگرس جایی نیست مگر کوه دنا که با سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد مرز دارد. دنا بلندترین و البته بزرگ‌ترین چین‌خوردگی در رشته‌ کوه زاگرس است که کوهنوردان حرفه‌ای به آن آلپ ایران می‌گویند.

کوه دنا

کوه سهند

بی‌دلیل نیست که کوه سهند به عروس کوه‌ های ایران معروف شده، سهند از زیباترین کوه های ایران است. به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی منطقه، دامنه کوه خیلی سرسبز و باصفاست. چندین چشمه در دامنه کوه روان است و منظره قله بسیار زیباست. کوه سهند در جنوب تبریز و شمال مراغه قرار گرفته و بلندی آن از ۳ هزار متر بیشتر است.

کوه سهند

کوه های مریخی

فریب اسمش را نخورید؛ قرار نیست به فضا سفر کنید. کوه‌های مریخی در همین نزدیکی‌ها، در چابهار قرار دارند. کافی‌ست حدود ۴۰ کیلومتر در جاده چابهار به بندر گواتر برانید تا در سمت چپ جاده کوه‌های مریخی را ببینید. این‌جا بدون شک یکی از عجیب‌ترین و البته زیباترین کوه های ایران است.

کوه های مریخی

زردکوه

زردکوه یکی دیگر از کوه‌های رشته کوه زاگرس است و بعد از دنا بلندترینِ آنها به‌حساب می‌آید. بلندی آن حدود ۴ هزار و ۲۰۰ متر است. زردکوه از غرب استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرقی استان خوزستان ادامه پیدا کرده. سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده‌رود در همین دامنه‌هاست.

زردکوه

کوه بینالود

یکی دیگر از زیباترین کوه های ایران، رشته کوه بینالود است که در شمال نیشابور قرار گرفته است. بینالود مشهد و نیشابور را از هم جدا می‌کند. بلندی این کوه حدود ۳ هزار و ۲۱۱ متر است و به بام خراسان شهرت دارد. طول آن ۱۳۰ کیلومتر است و به جنوب غربی قوچان می‌رسد.

کوه بینالود

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مطلب “هفت حوض؛ طبیعتی بکر میان کوه‌های سنگی” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…