جزیره شیدور؛ جزیره مارو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جزیرهٔ شیدوَر یکی از جزایر غیرمسکونی از توابع بخش کیش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان است.
جزیره شیدور

در مجله‌ دلتا می خواهیم میان جاذبه‌های طبیعت‌گردی ایران، شما را با یکی از کامل‌ترین، بکرترین و جذاب‌ترین طبیعت درون کشورمان آشنا نماییم. جزیره شیدور در جنوب ایران می تواند تنها مقصد گردشگران به این منطقه باشد. بسیاری از گردشگران کوله پشتی خود را تنها برای دیدن تالاب شیدور در این جزیره برمی‌دارند و سفر خود را شروع می‌کنند.

چرا به جزیره شیدور، جزیره مارو می‌گویند؟

جزیره شیدور به خاطر تعداد زیاد مار سمی سیاه رنگ و کوچکی که دارد، معروف است. این مارها، در زیر شن‌ها مخفی می‌‌شوند. به همین خاطر، به این جزیره «جزیره ماران» و به لهجه محلی «مارو» می‌گویند.

جزیره شیدور چرا به جزیره شیدور، جزیره مارو می‌گویند؟

پوشش گیاهی جزیره شیدور

پوشش گیاهی جزیره شیدور در جنوب از گونه‌های غالب شامل لیسیوم، سودا، آتریپلکس و گونه‌های سیپروس، ارودیوم و نستورا که جزوی از گونه‌های علفی هستند، تشکیل شده است. همچنین چمن شور پاگربه‌ای، گل جالیزی، نوعی ارمک، آفتاب‌پرست ساحلی، زدوک، بارهنگ، چوچ (درخت مسواک)، پیر گیاه و گل ماهور شرقی از دیگر گونه‌های گیاهی این جزیره هستند.

جزیره شیدور پوشش گیاهی جزیره شیدور

لاک پشت‌های تالاب شیدور در جنوب

از اخبار مهم و خوشحال کننده‌ای که در طی این سال‌ها شنیده‌ایم، این بوده است که لاک پشت‌های تالاب شیدور در جنوب ایران به شبکه مناطق مهم لاک پشت‌های دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا پیوسته است.

این موضوع از این بابت اهمیت دارد که اجرای منسجم برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی روی گونه‌ها و معرفی مهم‌ترین زیستگاه‌های این‌گونه ارزشمند در شبکه مناطق مهم لاک‌پشت دریایی ایجاد می‌شود.

جزیره شیدور لاک پشت‌های تالاب شیدور در جنوب

اثرات زیان‌بار گردشگری بر روی لاک‌پشت‌ها

تنها ۵ درصد از جزیره صخره‌ای مارو ماسه‌ای است. این بخش، تنها محل تخم‌گذاری لاک پشت‌ها و پرنده‌هاست. گردشگران هم دقیقا در همین نقطه کمپ می‌زنند.

اگر بیشتر با زندگی لاک پشت‌ها آشنا شوید، می‌توانید کم کم متوجه اثرات زیانبار اقامت شبانه در این جزیره آن هم در فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها شوید. لاک پشت‌های پوزه عقابی پس از ۲۵ سال که در همین جزیره از تخم هایشان بیرون آمدند، دوباره در فصل اسفند به شیدور باز می‌گردند تا همانند مادرانشان، تعمل تخم‌گذاری شبانه درون ماسه‌های ساحلی جزیره را انجام دهند.

جزیره شیدور اثرات زیان‌بار گردشگری بر روی لاک‌پشت‌ها

با این وجود، این لاک پشت‌ها بسیار حساس و ترسو هستند. اگر به هر نحوی از حضور شما در ساحل آگاه شده و بترسند، این ترس در وجود آن‌ها باقی مانده و دیگر برای تخم گذاری به این ساحل نمی‌آیند. بلکه ساحل خود را تغییر می‌دهند. زمانی که لاک‌پشت‌ها به این جزیره نیایند، چرخه حیات در زیستگاه و تالاب شیدور در جنوب عوض می‌شود یا به نوعی نابود می‌شود. اگر این حادثه هولناک اتفاق بیفتد، تمام جهانیان یکی از تالاب‌های بین‌المللی را از دست می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “جاذبه های گردشگری جزیره هنگام” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…