خواص باورنکردنی جگر سیاه برای سلامتی!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص جگر سیاه شامل درمان کم خونی، تقویت بینایی و بالا بردن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها است. در ادامه با سایر خواص جگر و مضرات آن آشنا شوید.

جگر سیاه یا کبد، سرشار از مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها شامل ویتامین A، C، B12 و ویتامین D است. در ادامه این مطلب از دلتا درباره خواص جگر سیاه صحبت خواهیم کرد.

درمان کم خونی

جگر سرشار از اسید فولیک و آهن است. پروتئین موجود در جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمز است ولی آهن آن ۲ تا ۳ برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. خواص جگر و فواید مصرف آن شامل تامین ویتامین‌ها و عناصر غذایی مورد نیاز بدن، تقویت کننده‌ قلب و کمک به رفع خفقان یا تپش قلب و بسیار مفید برای درمان کم خونی است. با این وجود علیرغم ارزش غذایی بسیار بالای جگر و خواص آن در درمان بیماری‌ها، بایستی در مصرف آن احتیاط نموده و از زیاده روی در مصرف جگر و غذاهای تهیه شده با آن خودداری نمود.

ddks خواص باورنکردنی جگر سیاه برای سلامتی!

خواص جگر (طبیعت و خواص درمانی)

طبع جگر سیاه گرم و تر است. برخی از مهم‌ترین خواص جگر و فواید مصرف آن عبارتند از:

  • جگر سیاه منبع بسیار غنی از انواع ویتامین به ویژه ویتامین A محسوب می‌شود که از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است و مصرف آن در سلامت پوست و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها نقش بسزایی دارد.
  • از فواید مصرف جگر به دلیل میزان بالای ویتامین A موجود در آن، بهبود و تقویت بینایی است.
  • مصرف متعادل جگر سیاه در حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و گوش داخلی بسیار موثر است.
  • یکی از مهم‌ترین خواص جگر و موارد مصرف آن کمک به درمان کم‌خونی و رفع آن، به ویژه برای زنان و دختران نوجوان است. به طور کلی جگر سیاه یا همان کبد خون نسبتا زیادی تولید می‌‌کند؛ بنابراین برای مبتلایان به کم‌خونی توصیه می‌‌شود.
مطلب پیشنهادی:  عجیب ترین شغل های دنیا کدامند؟

خواص جگر

مضرات جگر (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. جگر سیاه ممکن است سمومی را در خود پنهان کند که برای بدن خطرناک هستند، به‌خصوص جگر حیواناتی که با غذاهای صنعتی تغذیه‌شده و رشد کرده‌اند، زیرا جگر، محل ذخیره‌ سموم و مواد زائد موجود در غذاهاست و سم‌زدای بدن است؛ بنابراین در تهیه‌ آن باید بسیار دقت کرد.
  2. نکته‌ بسیار مهم دیگر این است که استفاده از جگر خام یا نیمه پخته بسیار مضر است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح آبدار) می‌تواند بسیاری از میکروب‌های بیماری‌زا را به بدن انتقال دهد. زنان باردار، دختران جوان و بیماران مبتلا به کم‌خونی مزمن که برای افزایش آهن خون اغلب از جگرهای آبدار استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
  3. هضم جگر بسیار سخت بوده، دیر هضم و دفع آن از بدن سخت است. بنابراین لازم است به خوبی پخته‌شده و در مصرف آن افراط نگردد.
  4. مصرف جگر برای زنان باردار مضر استبا اینکه جگر سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما به دلیل بالا بودن سطح ویتامین رتینول در آن می‌تواند به جنین آسیب وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…