تجربه عجیب همنشینی با آندره گدار در قلب تهران!

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تهران و خیابان انقلاب همیشه برای شگفتی آدم‌ها چیزی برای رو کردن دارد. در میان کوچه‌های خیابان انقلاب تهران ساختمان سفید رنگ و مدرنی دیده می‌شود که روزگاری محل اقامت آندره گدار معمار معاصر فرانسوی بوده است.
آندره گدار

خانه آندره گدار در زمان حضوش در ایران، خانه‌ای مدرن بود که توسط وی طراحی و در کنار دانشگاه تهران قرار داشت. آندره گدار که یکی از مهم‌ترین معماران خارجی دوره پهلوی بوده، در ساخت خانه خود از معماری ایرانی الهام گرفته است. امروزه در بخش گردشگری مجله دلتا به سراغ این جاذبه زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.
خانه آندره گدار در تهران

‌آندره گدار کیست؟

آندره گدر معمار فرانسوی است که در سال ۱۸۸۱ میلادی در پاریس به دنیا آمد و در دانشکده هنرهای زیبای پاریس رشته معماری و باستان‌شناسی را انتخاب و به اتمام رساند.
از گدار در سال ۱۹۲۹ میلادی برابر با ۱۳۰۷ شمسی درخواست شد تا برای سازماندهی و مدیریت بخش باستان‌شناسی ایران به این کشور سفر کند. وی در این سفر پیشنهاد اداره موزه وزارت معارف را دریافت و همچنین مدیریت اداره کل باستان‌شناسی ایران را برعهده گرفت.
گدار از سال ۱۳۰۷ الی ۱۳۱۲ شمسی مدیریت اداره موزه وزارت معارف بود و از سال ۱۳۱۳ با حفظ سمت به ریاست کتابخانه وزارت معارف و با تاسیس موزه ایران باستان به سمت مدیرکل موزه منصوب گردید. وی در مدت اقامتش در ایران، فعالیت‌های پژوهشی بسیاری و همچنین فعالیت‌های مانند شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران، انتشار نشریه باستان‌شناسی، تاسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ریاست و استادی همین دانشکده را انجام داد.
‌آندره گدار

آثار برجای مانده از گدار

آندره گدار در مدت زمان حضورش در ایران بناهای بسیاری را طراحی و اجرا کرد. یکی از مهم‌ترین بناهایی که توسط آندره گدار طراحی شد، موزه ملی ایران بود.
موزه ملی ایران توسط آندره گدار
یکی دیگر آثار برجای مانده از گدار که جزو ماندگارترین آثار وی می‌باشد، حافظیه در شیراز است. گدار آرامگاه را با الهام از معماری دوره زند طراحی کرد.
حافظیه توسط آندره گدار
البته گدار علاوه بر طراحی و اجرا بناهای ذکر شده، مرمت آثار بسیاری در ایران را عهده دار بود که از مهم‌ترین آنها مرمت مسجد جامع، مسجد امام، مسجد شیخ‌لطف‌الله و همچنین کاروانسرای مادر شاه (هتل عباسی کنونی) بود.
مسجد شیخ لطف‌الله توسط آندره گدار

خانه آندره گدار

ساختمان خانه گدار نمای مدرن و سفید رنگ دارد و گدار در ساخت آن از سبک معماری پهلوی اول پیروی کرده است. در ورودی ساختمان ستون‌هایی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد تحت تاثیر ساختمان‌های ایران باستان در مجموعه اضافه شده است. آندره گدار در ساخت این خانه تلاش کرده تا تلفیقی از معماری مدرن ایران و اروپا استفاده کند اما در بخش عمده ساختمان معماری ایرانی به چشم می‌خورد که نشان از علاقه آندره گدار به این سبک معماری بوده است.
خانه آندره گدار
در طبقه اول ساختمان طاق‌های گردی استفاده شده که به مانند معماری دوران ساسانیان در ایوان کسری می‌باشد. طبقه دوم خانه در زمان پهلوی دوم به مجموعه اضافه شده و در آن زمان به عنوان زایشگاه بیژن شناخته می‌شد. خانه آندره گدار بعد از انقلاب اسلامی به دانشگاه تهران سپرده شد و تا مدتی کلاس‌های رشته مامایی در آن تشکیل می‌شد.
حیاط خانه آندره گدار

شرایط کنونی خانه آندره گدار

خانه آندره گدار برای مدتی متروکه و بلااستفاده بود و همین زمان باعث گردید که ساختمان تا حدود زیادی تخریب گردد. خانه گدار امروزه تبدیل به کافه-رستورانی به سبک قدیم شده است. بعد از اینکه خانه گدار به کافه-رستوران تغییر کاربری داد، با مدیریت کافه و زیر نظر رها اشرافی یکی از معماران معاصر ایران مرمت و بازسازی شد.
کافه گدار

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…