عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی: واضح‌ترین عکس تاریخ

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان دانشگاه "استنفورد" موفق شدند اولین تصویر دیجیتالی 3200 مگاپیکسلی را ثبت کنند.
50212763208 226eaecdd9 k عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی: واضح‌ترین عکس تاریخ

محققان با استفاده از حسگرهایی که بخشی از بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان خواهد بود، موفق به ثبت بزرگترین و واضح ترین عکس تاریخ شدند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره فناوری این عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی بخوانید.

این دوربین روی تسلکوپ “LSST” متعلق به دانشگاه استنفورد نصب خواهد شد. این تلسکوپ که در شیلی قرار خواهد گرفت، انرژی و ماده تاریک را مورد مطالعه قرار خواهد داد و «بزرگترین فیلم نجومی در تمام ادوار» را خواهد ساخت.

اولین عکس 3200 مگاپیکسلی

تصاویر ثبت شده در واقع آنقدر بزرگ هستند که برای نمایش یکی از آن‌ها در اندازه کامل، باید از ۳۷۸ صفحه نمایشگر تلویزیون ۴K با کیفیت فوق‌العاده بالا استفاده کرد. کیفیت تصویر به حدی بالاست که می‌توان یک توپ گلف را از فاصله ۲۴ کیلومتری مشاهده کرد.

حسگرها نیز می‌توانند اشیاء را ۱۰۰ میلیون بار تیره‌تر از چشم غیرمسلح نشان دهند. این عملکرد خیره‌کننده با استفاده از ۱۸۹ حسگر، معروف به CCD ممکن می‌شود. هر کدام از این دستگاه‌ها ۱۶ مگاپیکسل را اندازه‌گیری می‌کند.

دستگاه‌ CCDs یک حسگر تصویربرداری است که از یک مدار یکپارچه تشکیل شده که شامل آرایه‌ای از اتصالات یا خازن‌های حساس متصل می‌شود. این دستگاه‌ها در واحدهایی به نام “rafts” بسته‌بندی می‌شوند که صفحه کانونی دوربین را تشکیل می‌دهد.

ثبت اولین عکس 3200 مگاپیکسلی

در این دوربین نیز بیست و یک “rafts” به علاوه چهار “rafts” مخصوص که برای تصویربرداری استفاده نمی‌شود، به کار گرفته شده است. در مجموع،صفحه کانونی دوربین شامل ۳.۲ میلیارد پیکسل می‌شود. هر کدام از این rafts ها تا سه میلیون دلار ارزش دارند که در طول شش ماه در صفحه کانونی قرار گرفتند.

همچنین، این عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی نتیجه حسگرهایی هستند که یک آزمایش مهم  اولیه را پشت سر گذاشتند. تیم تحقیقاتی پروژه به تلاش خود برای ادامه ساخت دوربین ادامه می‌دهند.

انتظار می‌رود که آزمایشات نهایی این دوربین در اواسط سال ۲۰۲۱ انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخترشناسان در یک رصد بی‌سابقه، لحظه بلعیدن یک ستاره توسط سیاهچاله ابرپرجرم در فاصله ۲۱۵ میلیون سال نوری مشاهده و بازسازی کردند. مطلب «بازسازی لحظه بلعیدن ستاره توسط سیاهچاله» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…