بیمه شخص ثالث به راننده مقصر تعلق می‌گیرد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی باید بیمه شخص ثالث داشته‌باشند.
بیمه شخص ثالث

بدون شک یکی از دلایل اصلی سهم بالا بیمه شخص ثالث در بازار ایران، اجباری بودن این بیمه است. به‌ صورتی‌که اگر وسیله نقلیه‌ای تحت این پوشش نباشد، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی قانون بیمه شخص ثالث می‌پردازیم.

اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

بر اساس قانون یکی از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث و یا تمدید نکردن به موقع آن، این است که پلیس شما را جریمه می‌کند و همچنین ماشین شما به پارکینگ منتقل می‌شود. بعد از این شما باید ‌بیمه‌نامه شخص ثالث را به همراه جریمه دیرکرد آن بخرید تا بتوانید ماشین خود را از پارکینگ نیروی انتظامی بیرون بیاورید. همچنین به جز جریمه پلیس، شما باید جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث را هم پرداخت کنید.

نداشتن بیمه شخص ثالث و تصادف

سخت‌ترین عقوبتی که نداشتن بیمه برای شما به همراه دارد، در زمان حادثه و پرداخت خسارت است. اگر شما بیمه ثالث نداشته باشید یا آن را تمدید نکرده باشید و در حادثه‌ای شما مقصر شناخته شوید، تمام خسارت‌ها را باید خودتان از جیب پرداخت کنید. چه خسارت جانی باشد چه مالی. در حالت خسارت‌های مالی، پرداخت خسارت تماما بر عهده راننده مقصر است و هیچ راه حلی برای عدم پرداخت این دین وجود ندارد. در حالت خسارت‌های جانی، چون خودرو بیمه ندارد، خسارت وارده به اشخاص ثالث را صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌کند، ولی می‌تواند بعد از تسویه از راننده مسبب حادثه خسارت را بازیابی کند. حتی اگر در همین شرایط شما مقصر حادثه نباشید، باز هم نمی‌توانید خسارت خود را از بیمه بگیرید.

بیمه شخص ثالث

آیا بیمه شخص ثالث به راننده مقصر تعلق می‌گیرد؟

یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث که به صورت اجباری به همراه این بیمه ارائه می‌شود، بیمه حوادث راننده است. این بیمه خسارت‌های جانی وارد شده به راننده مقصر حادثه را پوشش می‌دهد. در این صورت مقصر حادثه می‌تواند برای تعیین میزان جراحت وارد شده به پزشکی قانونی مراجعه کند و در صورت تائید از خدمات بیمه‌ای برخوردار شود؛ یعنی بیمه‌گزار می‌تواند از پوشش حوادث راننده بیمه در صورت بروز خسارات جرحی استفاده کند.

آیا در صورت همراه نداشتن بیمه‌نامه هم خودرو جریمه می‌شود؟

اقدامات پلیس به منظور توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ صرفا در شرایطی مجاز است که خودرو به طور کلی فاقد بیمه‌نامه معتبر باشد. در غیر اینصورت اگر راننده قبلا اقدام به بیمه خودرو خود کرده باشد ولی بیمه نامه شخص ثالث همراه وی نباشد، وی می‌تواند از پلیس بخواهد مراتب بیمه نامه را از سامانه بیمه مرکزی استعلام کند. پلیس موظف است براساس استعلام از بیمه، نسبت به احراز دارا بودن بیمه نامه یا فقدان آن اقدام کند و فقط در صورت فقدان بیمه‌نامه معتبر، ضمن اعمال قانون، وسیله نقلیه را توقیف و به توقفگاه منتقل کند.

شرایط و نحوه انتقال بیمه نامه به خودروی دیگر

  • انتقال بیمه نامه صرفا به خودروهای مشابه امکان پذیر است
  • هر دو وسیله نقلیه باید به نام شخص واحد یا بستگان درجه یک بیمه‌گذار باشد
  • انتقال سند مالکیت خودرو باید به صورت قطعی باشد و هیچ گونه وکالت اعم از تعویض پلاک، وکالت بلاعزل، وکالت کاری یا قولنامه قابل قبول نیست

برای مطالعه نکات حقوقی بیشتر فک پلاک خودرو چه شرایطی دارد؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …