با نشانه های سرطان آشنا شوید

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرطان بیماری ترسناکی است که بسیاری از ما حتی با شنیدن نامش هم به وحشت می‌افتیم. بنابراین وقتی علائمی داریم که می‌توانند نشانه سرطان باشند، به پزشک مراجعه نمی‌کنیم و خودمان را فریب می‌دهیم که چیزی نیست و حتما مشکل دیگری داریم؛ ولی این اشتباه بزرگی است.
نشانه های سرطان

هرچه زودتر ابتلا به سرطان تشخیص داده شود، شانس درمان و کاهش عوارض و مشکلات ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است که با نشانه‌ها و علائم سرطان آشنا شویم و با مشاهده آن‌ها فورا به پزشک مراجعه کنیم. در ادامه این مطلب از مجله دلتا شما را با نشانه های سرطان آشنا می‌کنیم که معمولا نادیده گرفته می‌شوند؛ نشانه‌هایی که توجه به آن‌ها، موجب تشخیص زودهنگام بیماری و بالارفتن شانس درمان می‌شود.

 ایجاد تغییرات ناگهانی در پوست

ایجاد تغییرات ناگهانی در پوست، می‌تواند نشانه سرطان باشد؛ مثلا اگر خالی دارید که شکل، رنگ یا اندازه آن به‌سرعت درحال‌تغییر است، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

 عفونت‌های مکرر و تب‌های طولانی

اگر دچار تبی شده‌اید که برطرف نمی‌شود و هیچ علت قابل‌توجیهی ندارد، شاید به ‌این ‌دلیل باشد که دچار سرطانی مرتبط با خون، مانند سرطان خون یا لوسمی شده‌اید.

تغییر در پوست

 وجود توده‌هایی در زیر بازوها، روی گردن یا کشاله ‌ران و مشاهده گره‌های لنفاوی متورم

مشاهده تغییرات ناگهانی و شدید در سیستم غدد لنفاوی، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به لنفوم و سایر سرطان‌ها باشد.

 کمردردی که خوب نمی‌شود

کمردردهای ماندگار و طولانی می‌توانند نشانه ابتلا به سرطان‌ مغز استخوان، سرطان کبد، سرطان سینه و بسیاری از سرطان‌های خطرناک دیگر باشند. اگر دچار هر دردی (به‌ویژه در کمر) شده‌اید که بیش از یک ماه طول کشیده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 تغییرات ناگهانی در ناخن‌ها

تغییر در رنگ یا شکل ناخن‌ها (مانند چماقی شدن ناخن) از علائم مهم سرطان ریه است. گرچه به‌سختی می‌توان متوجه این تغییرات شد، توجه به آن‌ها و ثبت هرگونه تغییر ایجاد‌شده، در طول دوره زمانی کوتاه، بسیار مهم است.

تنگی نفس

 سرفه، تنگی‌نفس و خس‌خس سینه مزمن

سرفه‌های طولانی‌مدت آزاردهنده و حتی مشکلات کوچکی مانند برونشیت، همگی می‌توانند نشانه تومورهای ریه و لوسمی باشند. در افراد مبتلا به این نوع سرطان‌ها، درد قفسه سینه‌ای مشاهده می‌شود که از بازو گسترش می‌یابد و به شانه می‌زند و با سرفه نیز همراه است.

 مشاهده تغییراتی در دهان

نقاط سفید کوچک در داخل دهان یا روی لب‌ها، می‌توانند نشانه سرطان دهان باشند. این مسئله به‌ویژه درمورد افراد سیگاری صادق است.

 سوزش معده مزمن

گرچه سوزش معده یا سوزش سرِ دل می‌تواند به‌دلیل استرس، مصرف الکل و انواع خاصی از خوراکی‌ها باشد، سرطان معده، سرطان مری یا سرطان تخمدان نیز می‌توانند از علت‌های سوزش معده باشند.

 علائم سرطان

 ضعف یا خستگی مزمن

خستگی پس از روزی پرمشغله در محل کار یا برنامه‌ای شلوغ و فشرده، کاملا طبیعی است؛ ولی اگر دچار خستگی‌ شده‌اید که برطرف نمی‌شود و مشکل سلامتی دیگری ندارید، این خستگی نگران‌کننده است و نباید آن را نادیده بگیرید.

 کاهش بی‌دلیل وزن

البته تمام کاهش‌‌های بی‌دلیل وزن نشانه سرطان نیستند و گاهی صرفا ناشی از پرکاری تیروئید هستند؛ ولی گاهی هم مشکل پرکاری تیروئید نیست و این کاهش وزن علت دیگری دارد. سرطان‌هایی مانند سرطان معده، ریه یا لوزالمعده هم با کاهش وزن ناگهانی بروز می‌کنند. بنابراین همیشه بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنیم و به پزشک مراجعه کنیم تا در آینده پشیمان نشویم!

کاهش وزن

پیشنهاد مطالعه: مطلب بارهنگ و خواص درمانی آن را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. رامین

    ۱۷ تیر ۱۴۰۲ در ۱:۰۳ ق٫ظ

    سلام و درود من مدتی هست خستگی مزمن دارم بی حالم به بدنم سایر ویتامین هارو میرسونم ولی باز تغییری نمیکنم .

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…