وصیت‌نامه و هر آنچه باید درباره آن بدانید

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از راه‌های انتقال اموال به انسان ارث یا وصیت است که فرد متوفی پیش از مرگ طی نوشته‌ای نسبت به چگونگی تقسیم آن میان وراث تصمیم می‌گیرد. 
انواع وصیت نامه در قانون

وصیت‌نامه یکی از اسنادی است که معمولا بعد از مرگ در کانون توجه قرار می‌گیرد، اما لازم است هر کدام از ما پیش از مرگ درباره نگارش و قوانین مرتبط با آن آگاهی کافی را به دست آوریم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی انواع وصیت ‌نامه در قانون می‌پردازیم.

انواع وصیت ‌نامه در قانون

وصیت نامه‌ها در قانون انواع مختلفی دارند و به آن‌ها در دادگاه بر اساس قانون امور حسبی رسیدگی می‌کنند. انواع وصیت نامه در قانون عبارتند از:

  • وصیت ‌نامه رسمی: یکی از انواع وصیت نامه است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند و ورثه و بازماندگان نمی‌توانند هیچ‌گونه اعتراضی به آن داشته باشند.
  • وصیت ‌نامه خودنوشت: این نوع از وصیت به دست فرد وصیت کننده نوشته می‌شود و دارای تاریخ روز، ماه و سال است و در انتها به امضا وصیت کننده رسیده است. در این نوع از وصیت نامه ورثه می‌توانند اعتراض خود را به دادگاه ببرند.
  • وصیت ‌نامه سری: این نوع وصیت نامه به خط وصیت کننده و یا شخص دیگر است که در نهایت به امضا وصیت کننده رسیده است. این نوع وصیت‌ها پس از تنظیم به عنوان امانت به دفترخانه رسمی و یا اداره ثبت اسناد داده می‌شود. فردی که سواد ندارد، نمی‌تواند وصیت سری تنظیم کند. افرادی که قدرت تکلم ندارند، باید وصیت را به خط خود بنویسند و امضا کنند و پس از تحویل به مسئول دفتر رسمی، جلو وی بر روی پاکت نامه بنویسند که این برگ وصیت نامه به من تعلق دارد، پس از آن مسئول دفتر بر روی پاکت یادداشت می‌کند که عبارت فوق در حضور خود او بر روی پاکت نوشته شده است. ورثه می‌توانند پس از بازگشایی وصیت نامه سری، بر روی آن اعتراض کنند.
  • وصیت تملیکی: این نوع از وصیت نامه عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعت مالی را برای زمان بعد از فوتش به دیگری و به صورت مجانی تملیک کند. به عنوان مثال بگوید فلان خانه پس از مرگ متعلق به فرزندم است.
  • وصیت عهدی: این نوع وصیت نامه که در اصطلاح حقوقی به آن وصایت نیز گفته می‌شود، عبارت است از این‌که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگر مامور کند؛ به عنوان مثال شخصی را مامور کند تا بدهی های او را بعد از فوت وی بپردازد.

انواع وصیت نامه در قانون

چه نکاتی را باید در تنظیم وصیت‌ نامه در نظر گرفت؟

  • پیش از هرچیزی فرد باید در مورد وصی اطمینان کامل داشته باشد و بداند که آن فرد به توصیه‌‌های پس از مرگش عمل خواهد کرد
  • بهتر است هرساله وصیت مکتوب مورد مطالعه و تجدید نظر قرار بگیرد تا در صورت لزوم تغییرات برروی آن اعمال شود
  • بهتر است برای تنظیم وصیت از چند فرد مورد اطمینان به عنوان شاهد کمک بگیریم
  • امکان تغییر نوشتن وصیت نامه تا زمان فرارسیدن مرگ وجود دارد. بنابراین، می‌توانیم تا آن لحظه وصیت خود را تغییر دهیم و به شکل دیگری آن را تنظیم کنیم
  • بهتر است به منظور پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده، نوشتن وصیت نامه خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنیم
  • اگر وصیت نامه در چند نسخه وجود داشته باشد، بهتر است، زیرا در صورت گم شدن یک نسخه، بازماندگان می‌توانند از طریق نسخ دیگر پی به وصیت ببرند

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر شکایت از مزاحم اینستاگرامی را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۸ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۲:۳۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۴۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۴۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …