ریشه اصلی جهش قیمت در بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

جهش ۶۲ درصدی قیمت مسکن که کاهش چشمگیر معاملات را در پی داشته، باعث رکود کامل بازار مسکن در شهریورماه ۹۷ شده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، اوضاع بازار مسکن چندان مناسب نیست. از یک سو قیمت‌ها در شهر تهران دچار رشد ۶۲ درصدی شده و از سوی دیگر معاملات ۳۳ درصد کاهش یافته است. همچنین سرعت رشد ماهانه قیمت که به طور  وحشتناکی، به سمت صعود پیش می‌رفت، در مردادماه  به ۶.۱ درصد کاهش یافت.

وجود دستکم سه نشانه‌ی خروج سفته‌بازان، رکود معاملاتی و ناتونی متقاضیان حاکی از آن است که در ماه‌های پیش رو شاهد افت معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت خواهیم بود.

  ریشه اصلی جهش قیمت در بازار مسکن

تمایل نداشتن سازندگان به ساخت و ساز

بازار مسکن از سمت عرضه هم چندان تغذیه نمی‌شود و به همین دلیل نبود تعادل ، آینده‌ی بازار را تهدید می‌کند. بررسی‌ها حاکیست که طی هفته‌های اخیر با توجه به گرانی مصالح ساختمانی، کمبود مشتری و نبود چشم‌انداز برای برآورد هزینه‌های ساخت آپارتمان‌های نوساز، تمایل سازندگان و دارندگان املاک کلنگی برای مشارکت در ساخت به طور چشمگیری کاهش یافته است.

با این حال مشاوران املاک می‌گویند : رقابتی عجیب بین مالکان برای افزایش مداوم قیمت‌های پیشنهادی ایجاد شده و شرایط نشان می‌دهد که بازار مسکن به سمت رکود تورمی پیش می‌رود.

رکود کنونی در حالی روی داده که رشد قیمت مسکن حدود ۲۰۰ درصد پایین‌تر از رشد سکه و ارز بوده است اما بازار مسکن از ظرفیت لازم برای هماهنگی با رشد بازارهای موازی برخوردار  نیست.

ریشه‌های اصلی جهش قیمت‌ در بازار مسکن

ریشه‌ی اصلی افزایش قیمت مسکن را می‌توان در عواملی مانند افزایش نقدینگی، رشد قیمت در بازارهای موازی و دنباله‌روی مسکن از سطح عمومی قیمت‌ها، ثبات قیمت مسکن در سال‌های پیشین، ساختار بازار مسکن (به‌طور مثال: عدم تقارن اطلاعات، زمان‌بر بودن ساخت‌وساز)، کاهش عرضه‌ی واحدهای کوچک‌متراژ، افزایش هزینه‌های تولید، تأثیر شهرسازی نامتقارن  بر تمرکز تقاضای مسکن در برخی مناطق خاص و نقش عوامل روانی  و نبود اطمینان  در آغاز جهش قیمتی پیدا کرد.

ریشه‌های اصلی جهش قیمت‌ در بازار مسکن

رکود کامل بازار املاک

«حسام عقبایی» نایب رییس اتحادیه املاک، می‌گوید: با توجه به قیمت مسکن شهر تهران که رشد ۶۲ درصدی داشته، از تیرماه شاهد کاهش میزان معاملات بودیم و پیش بینی ما این بود که در صورت ادامه این وضع، بازار مسکن به سمت کاهش معاملات پیش برود.

اما شاهد بودیم که در مردادماه رکودی چشمگیر و عمیق بازار مسکن را فرا گرفت. بنابراین می‌توانیم بگوییم که بازار مسکن قبل از پیش‌بینی‌ها به طور کامل وارد رکود شد. این افت شدید میزان خرید و فروش در صنف مشاوران املاک کاملا مشهود است.

وی کاهش توان خریداران، افزایش شدید قیمت مسکن، ورود سفته بازان و سپس خروج آنان از بازار مسکن را از دلایل افت معاملات دانست و افزود: مشاوران املاک  می‌گویند که بازار مسکن در مردادماه قفل شده و خرید و فروش به ندرت انجام می‎شود.

کاهش ۳۳ درصدی معاملات در مردادماه

در مردادماه ۹۷ میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۶.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه پارسال تا ۶۲.۱ درصد رشد دارد. بیشترین رشد متوسط قیمت مربوط به منطقه  ۵ با ۸۱.۸  و  کمترین میزان  به منطقه ۱۲ با ۲۵.۳ درصد  نسبت به مردادماه  پارسال اختصاص دارد.

این در حالی است که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در مردادماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران به ۱۲ هزار واحد رسیده است که نسبت به تیرماه ۱۱.۲  و در مقایسه با مردادماه پارسال ۳۳.۲ درصد کاهش نشان می‎دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…