رقابت میان بلندترین برج های جهان (+ویدئو)

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بلندترین برج های جهان کدامند؟
بلندترین برج های جهان

بنا بر یک قصه‌ی تاریخی، «نُعمان» پادشاه سرزمین «حیره» به جلال و جبروت همتایان ایرانیش حسادت می‌ورزیده است. بنابراین بعد از جست‌وجوی بسیار معمار نابغه‌ی رومی به اسم «سنمّار» را به استخدام خود درمی‌آورد تا برایش کاخی بسازد بلندتر و زیباتر از قصر پادشاهان ایران. نعمان قصد داشت بعد از اتمام کار، یزدگرد یکم را به قصرش دعوت کند و به او فخر بفروشد. «سنمار» هم سنگ تمام می‌گذارد و قصری می‌سازد که شاه حیره در خواب هم نمی‌دید.

حالا بعد از گذشت قرن‌ها، رقابت دیگری بر سر ساختن بلندترین برج های جهان شکل گرفته است. اما این‌بار مسابقه میان عربستان سعودی و امارات است.

بلندترین برج های جهان

به گزارش اختصاصی مجله دلتا تا همین چند صباح قبل برج «الخلیفه» با ۸۲۸ متر ارتفاع، جزو بلندترین برج های جهان به شمار می‌رفت. تا اینکه اماراتی‌ها ساخت برج دیگری به نام برج «الخور» شروع کردند که قرار است صدمتر بلندتر باشد.

از سویی دیگر عربستان سعودی در جده مشغول ساخت برجی به اسم برج «جدّه» یا برج «المملکه» است که هزار متر ارتفاع دارد. سعودی‌ها برای اطمینان خاطر از اینکه کسی رکودشان را نمی‌شکند، اول تصمیم داشتند برج را به ارتفاع ۱۶۰۰ متر بسازند. اما زمین‌شناس‌ها زمین آن منطقه را برای ساخت چنین بنایی مناسب ندیدند و در نتیجه تصمیمشان ملغی شد و ناگزیر به همان هزار متر رضایت دادند.

سعودی‌ها در شمال جده و در کرانه دریای سرخ می‌خواهند یک شهر اقتصادی بسازند که برج جده مرکز آن باشد. جالب است بدانید برای ساختن این برج ۱۶۷ طبقه‌ای ۱۲۳ میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

هر دو کشور سازنده اعلام کرده‌اند که ساخت آسمان‌خراش‌هایشان تا سال ۲۰۲۰ تمام می‌شود. این‌طور به نظر می‌رسد که برنده‌ی واقعی این مسابقه، آن برجی است که زودتر ساخته شود.

معمار برج جده «آدرین دی اسمیت» معمار شصت و چهارساله‌ی آمریکایی است که ساخت بلندترین برج های جهان مثل برج الخلیفه و برج ترامپ را در کارنامه‌ی خود دارد. «سانتیاگو کالاتراوا» هم معمار و طراح برج خور است.

راستی! نگفتیم بر سر سنمار چه آمد؛ بعد از اینکه ساخت خَوَرنَق یا همان قصر کذایی تمام شد، نعمان را در قصر گرداند و همه جا را خوب نشانش داد. وقتی رسیدند به بالاترین طبقه برج و خیال شاه بابت قصر ایده‌آلش راحت شد، معمار نابغه را از همان‌جا به پایین پرت کرد تا دیگر هرگز نتواند برای کس دیگری چنین قصری بسازد. خداوند آخر و عاقبت آقای اسمیت و کالاتراوا را به خیر کناد و آرزو می‌کنیم جزایشان، جزای سنمار نباشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…