شکم‌گردی به مناسبت روز جهانی غذا!

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذاست.
روز جهانی غذا

روز جهانی غذا به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. غذای ملی نشانگر هویت فرهنگی و سنت آشپزی هر کشور است. در چنین کشورهایی برخی غذاها که علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده‌اند عملاً غذای ملی در نظر گرفته می‌شوند. بخش مهمی از تجربیات سفر به هر کشور، با خوردن غذای منحصربه‌فرد مردم آن سرزمین رقم می‌خورد. به همین مناسبت در مجله دلتا به معرفی غذا های مشهور برخی کشورها پرداخته‌ایم.

استرالیا؛ پای گوشت

«پای گوشت» نوعی غذا است که گوشت و پیاز سرخ شده، قارچ، انواع سبزیجات و غیره در داخل خمیر پای قرار می‌گیرد و روی آن را با برس آشپزی معمولا تخم‌مرغ می‌مالند و در داخل فر می‌پزند. هنگام سرو هم روی آن را با سس کچاپ می‌پوشانند. مردم استرالیا اغلب هنگام پیک‌نیک، این غذا را درست می‌کنند؛ چراکه هم تهیه‌ی آن آسان است و هم به‌راحتی خورده می‌شود.

استرالیا؛ پای گوشت روز جهانی غذا

اتریش؛ شنیسل

«شنیتسل وینی» از غذا های مشهور اتریش، به‌طور سنتی با گوشت گوساله، آرد، تخم‌مرغ و آرد سوخاری تهیه و در روغن سرخ می‌شود؛ اما اغلب از گوشت حیوانات اهلی همچون مرغ و بوقلمون نیز برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند. این غذا را می‌توان با سالاد سیب‌زمینی و ژله انگور قرمز سفارش داد.

روز جهانی غذا اتریش؛ شنیسل

در شهر وین، این غذا را از قدیم همراه با سالاد و پیش‌غذای سیب‌زمینی (معمولا سالاد سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی ریز کبابی) سرو می‌کنند.

آذربایجان؛ دلماسی یا دلمه

دُلمه، خوراکی در خاورمیانه و مناطق اطراف آن مانند بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی است. دلمه کلمه‌ای ترکی به معنی «پُرشده» است و می‌توان آن را با برگ انگور، فلفل دلمه، کدو، گوجه فرنگی و بادمجان درست کرد. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷، دلمه را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رساند.

روز جهانی عذا آذربایجان؛ دلماسی یا دلمه

بریتانیا؛ رست‌بیف سنتی

از غذا های مشهور بریتانیا با شهرتی جهانی می‌توان به «رست بیف» اشاره کرد. در حقیقت رست بیف، ناهار سنتی روزهای یکشنبه است که از قدیم در این روز سرو می‌شود و برش‌های نازکی از گوشت کبابی را همراه با سبزیجات مختلف مثل هویج، نخود فرنگی و کلم میل می‌کنند.

بریتانیا؛ رست‌بیف سنتی روز جهانی غذا

فرانسه؛ کرپ

«کرِپ» یک پنکیک بسیار نازک است که معمولا از آرد گندم یا آرد گندم سیاه تهیه می‌‌شود. کلمه‌ی کرپ به فرانسوی از ریشه‌ی لاتین crispa به‌معنای «پیچاندن» گرفته شده ‌است. اگر کرپ برای ناهار یا شام سرو شود، مخلفاتی چون پنیر، تخم‌مرغ، قارچ، کنگر فرنگی، ژامبون و… در آن به چشم می‌خورد. این مخلفات را اغلب وسط کرپ می‌ریزند و گوشه‌هایش را به داخل تا می‌کنند.

روز جهانی غذا فرانسه؛ کرپ

هندوستان؛ بریانی

«بریانی» یک نوع برنج مخلوط است که انواع مختلفی دارد و می‌توان آن را به‌صورت گیاهی یا غیرگیاهی تهیه کرد. این غذا در سراسر شبه‌قاره‌ی هند از جمله غذا های مشهور این کشور محسوب می‌شود؛ هرچند که در مناطق دیگر دنیا نظیر کردستان عراق نیز تهیه می‌شود.

هندوستان؛ بریانی روز جهانی غذا

در بریانی از ادویه‌های هندی، برنج، گوشت (مرغ، گاو، بز، بره، میگو یا ماهی)، سبزیجات یا تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. اگر به‌جای گوشت، بریانی را با سبزیجات بپزند، به آن بریانی سبزیجات می‌گویند. بریانی از غذا های مشهور  هند، کلمه‌ی فارسی گرفته شده و به‌معنای گوشت کبابی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر “دیدنی های بندر ترکمن ، پایتخت خاویار” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…