با این آسانسور به فضا بروید+ عکس

۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه

محققان ژاپنی به زودی و برای نخستین بار یک آسانسور فضایی برای ارسال فضانورد به مدار زمین آزمایش خواهند کرد.

به گزارش مجله دلتا، تا امروز آسانسورها کاربردهای زیادی در آپارتمانها و ساختمانهای صنعتی داشته‌اند و با پیشرفت تکنولوژی هرروز شاهد اتفاقات جذاب و جالبی در ساخت آسانسورها هستیم.

جدای از کاربرد این بالابرها در ساختمان‌ها و برج‌ها، در بسیاری از مواقع از این وسیله در فضاهای گردشگری و برای دیدن زیبایی‌های طبیعت از درون محفظه شیشه‌ای استفاده شده است. اما این بار محققان دانشگاه «شیزوکو» در توکیو، آسانسوری طراحی کرده‌اند که شما را از زمین به فضا می برد.

آسانسور فضایی

البته طرح ساخت آسانسور فضایی، نخستین بار ۶ سال قبل ارائه شد و به زودی در ماه جاری میلادی به صورت آزمایشی به فضا پرتاب خواهد شد. از مزایای این طرح، مقرون به صرفه بودن جابه جایی افراد بین زمین و فضا نسبت به پرتاب موشک خواهد بود.

بر اساس این طرح، کابین آسانسور قرار است بین یک کابل با اندازه ۳۶ هزار کیلومتر بین زمین و یک ایستگاه فضایی قرار بگیرد. سرعت این آسانسور ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود که دو برابر سرعت آسانسورهای کنونی در جهان است.

به گفته محققان، اگر این پروژه با موفقیت انجام شود قطعا زمان سفر تا ایستگاه فضایی تنها ۹  روز به طول خواهد انجامید.

ایستگاه فضایی

گفتنی است زمان تحقق این پروژه ۹۰ میلیارد دلاری سال ۲۰۵۰ پیش بینی شده است و هفته آینده نیز جعبه‌ای به طول ۶ سانتی‌متر، عرض ۳ سانتی‌متر و ارتفاع ۳ سانتی‌متر به‌عنوان مینیاتور آسانسور فضایی بین دو مینی ماهواره که کابل ۱۰ متری دارند، از جزیره «تانگاشیما» فرستاده و بالا و پایین خواهد شد.

در همین راستا کمپانی ژاپنی «اوبایاشی»، همکار پروژه دانشگاه «شیزوکو» راه‌های مختلف فرستادن توریست به فضا تا سال ۲۰۵۰ را، مورد بررسی قرار داده است. این کمپانی گفته است با استفاده از فناوری کربن نانوتیوب که ۲۰ برابر قوی‌تر از استیل است می‌خواهد کابل مخصوص آسانسور را تا ۹۶ هزار کیلومتری از سطح زمین بسازد.

ارسال توریست به فضا

در سال ۲۰۱۴ که این نقشه مطرح شد کمپانی ژاپنی اعلام کرد ۲۰ سال طول می‌کشد تا چنین آسانسوری بسازد تا گردشگرها در ایستگاه فضایی جدید رفت‌وآمد کنند. در فاز اول ۳۰ مسافر فضایی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین مستقر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…