آهسته پلک زدن برای ارتباط با گربه ها

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گربه‌ها به آهسته پلک زدن انسان‌ها واکنش مثبتی نشان می‌دهند. این فرایند می‌تواند به بهبود ارتباط با گربه‌ها کمک کند.
Capture 1 آهسته پلک زدن برای ارتباط با گربه ها

گربه‌ها از دیدگاه عموم به‌ویژه در مقایسه با سگ‌ها، موجوداتی غیر صمیمی به ‌نظر می‌رسند؛ اما اگر چنین تصوری دارید شاید روش اشتباهی برای ارتباط با گربه ها در پیش گرفته‌اید. طبق پژوهشی جدید برقراری ارتباط دوستانه با گربه‌ها کار دشواری نیست. تنها باید کمی بیشتر به آن‌ها لبخند بزنید. این مطلب از مجله دلتا را تا انتها بخوانید.

منظور از لبخند، خندیدن به شیوه‌ی انسان‌ها یا نمایش دندان‌ها نیست، بلکه باید با تنگ کردن چشم‌های خود و آهسته پلک زدن، به شیوه گربه‌ها بخندید. دانشمندان با بررسی روابط انسان و گربه، متوجه شدند پلک زدن آهسته باعث نزدیک‌تر شدن گربه‌ها به انسان‌ها و استقبال آن‌ها می‌شود.

اگر زمانی را با گربه‌ها گذرانده باشید حتما متوجه حالت چهره‌‌ آن‌ها با چشمان نیمه باز شده‌اید. در این حالت گربه‌ها به آهستگی پلک می‌زنند. این رفتار مشابه لبخند زدن انسان و تنگ کردن چشم‌ها است. معمولا گربه‌ها در حالت استراحت چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند؛ به این حالت لبخند گربه‌ای گفته می‌شود. طبق شواهد به دست‌آمده از نگه‌دارندگان گربه‌ها، انسان می‌تواند برای برقراری ارتباط با گربه ها و نشان دادن رفتار دوستانه خود، حالت آهسته پلک زدن را تقلید کند. به‌دنبال این فرضیه، تیمی از روانشناسان دو آزمایش برای بررسی تفاوت رفتار گربه‌ها در حالت آهسته پلک زدن انجام دادند.

ارتباط با گربه ها با پلک زدن آهسته

در آزمایش اول، شرکت‌کنندگان ۱۴ خانوار برای ۲۱ گربه‌ی خود به آهستگی پلک زدند. طبق این آزمایش شرکت‌کنندگان باید پس از مستقر شدن گربه و آرام گرفتن آن در گوشه‌ای از محیط خانه، وقتی گربه به آن‌ها نگاه می‌کند به آهستگی پلک بزنند. دوربین‌ها چهره‌ی شرکت‌کننده و چهره‌ی گربه را ثبت کردند و نتایج با گروه دیگری که به سمت گربه‌های خود پلک نزده بودند، مقایسه شدند.

طبق نتایج، اگر شخصی به سمت گربه‌ی خود به آهستگی پلک بزند، احتمال واکنش گربه بیشتر خواهد بود. در دومین آزمایش، ۲۴ گربه از هشت خانوار شرکت داده شدند. این بار پژوهشگرها که هیچ تماس قبلی با گربه‌ها نداشتند، آزمایش فوق را تکرار کردند. همچنین واکنش گربه‌ها در حالت بدون پلک زدن و خیره شدن مستقیم ثبت شد.

پژوهشگرها فرایند آهسته پلک زدن را برای گروه دوم تکرار کردند و علاوه بر آن دست خود را به سمت گربه‌ها دراز کردند. طبق نتایج، گربه‌ها نه‌تنها با پلک زدن به آن‌ها واکنش نشان دادند بلکه تمایل‌شان برای نزدیک شدن به دست مخاطب هم افزایش یافت.

سگ‌ها نسبت به گربه‌ها برون‌گراتر عمل می‌کنند؛ اما برای گربه‌دوستان این مسئله جای شگفتی نیست. برای مثال گربه‌ها با انسان‌هایی مهربان هستند که پذیرای آن‌ها هستند پس اگر گربه‌ای با شما غیردوستانه برخورد کرد، این مشکل شما است نه گربه. به همین ترتیب گربه‌ها معمولا رفتار انسان‌های همنشین خود را منعکس می‌کنند. گربه‌ها همچنین می‌توانند اسامی خود را تشخیص دهند (اگرچه اغلب موارد آن‌ را نادیده می‌گیرند) و روابط آن‌ها با انسان به‌طور شگفت‌انگیزی عمیق است.

به سختی می‌توان به ‌علت پلک زدن آهسته‌ی گربه‌ها در مواجهه با انسان پی برد. شاید این رفتار به‌معنی حسن نیت آن‌ها باشد؛ زیرا طبق برخی تصورات گربه‌ها نگاه خیره را تهدیدآمیز تلقی می‌کنند. در هر صورت بهبود ارتباط با گربه ها این موجودات جذاب می‌تواند راه خوبی برای بهبود سلامت روان آن‌ها حداقل در محیط خانه باشد.

بیشتر بخوانید: در مقاله‌ای دیگر از صفحه دانستنی‌ها درباره «تقلید رفتار انسان توسط گربه‌ها» بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…