دیدنی‌ های بندر ترکمن ، پایتخت خاویار

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
استان گلستان یکی از استان‌های جذاب و دیدنی شمال ایران است که پتانسیل گردشگری بالایی دارد.
دیدنی‌ های بندر ترکمن

سفر به بندر ترکمن که در گذشته بندر شاه نام داشت، یکی از تجربه‌های لذت‌بخش در ایرانگردی است. اکثریت جمعیت بندرترکمن را اقوام ترکمن تشکیل می‌دهند که بافت فرهنگی این شهر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. لباس، غذا، فرهنگ و رسوم متفاوت مردم ترکمن، از دیدنی‌ های بندر ترکمن است. اگر قصد سفر به استان گلستان را دارید، نباید دیدنی‌ های بندر ترکمن را از دست بدهید. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

دیدنی‌ های بندر ترکمن

جزیره آشوراده

اگر تابحال فکر می‌کردید که دریای خزر جزیره ندارد، باید سورپرایزتان کنیم. این دریاچه شمالی، جزیره‌ای زیبا و کوچک دارد. آشوراده، تنها جزیره دریای خزر است که در نزدیکی بندر ترکمن واقع شده است.

جزیره آشوراده تا چنددهه گذشته مثل یک شهرکوچک، پر از سکنه بود اما با بالا آمدن سطح آب خزر، همه ساکنین، این جزیره را ترک کردند و دیگر کمتر کسی به فکر زندگی در این جزیره می‌افتد.

دیدنی های بندر ترکمن جزیره آشوراده

مهم‌ترین دلیل اهمیت آشوراده، پرورش خاویار است. حدود ۴۰ درصد خاویار خزری در آشوراده به‌دست می‌آید. از طرف دیگر، آشوراده یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش جهان است. این جزیره کوچک خزری، سالانه از هزاران پرنده و گونه‌های مهاجر پذیرایی می‌کند.

روستای قره قاشلی

اسب ترکمن معروف‌ترین نژاد اسب ایرانی و یکی از معروف‌ترین نژادهای اسب در جهان است. یکی از روستاهای جذاب بندر ترکمن، مهد پرورش اسب‌های اصیل ترکمنی است. احتمالا علاقه‌مندان به اسب و اسب‌دوانی، روستای قره قاشلی را به خوبی بشناسند.

دیدنی های بندر ترکمن روستای قره قاشلی

این روستا همه ساله میزبان مسابقات اسب‌دوانی است و علاقه‌مندان زیادی از سرتاسر کشور برای تماشای این مسابقات به روستای قره‌قاشلی می‌روند. اگر عاشق اسب و ورزش‌های مربوط به اسب‌دوانی باشید، حتما عاشق این روستا خواهید شد.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

یکی دیگر از سکونت‌گاه‌های معروف پرندگان مهاجر در استان گلستان، منطقه شکارممنوع صوفیکم است. این منطقه زیستگاه بیش از ۱۳۰ گونه پرنده است که حداقل ۹ گونه آن، مهاجر هستند.

دیدنی های بندر ترکمن منطقه شکار ممنوع صوفیکم

البته در صوفیکم، می‌توانید حیوانات دیگری را هم ببینید. روباه ترکمن یکی از حیوانات معروف این منطقه است. جالب است بدانید که صوفیکم، محل زندگی کوچکترین پستاندارن ایرانی به نام حشره‌خوار کوتوله هم است.

اسکله بندر ترکمن

اسکله بندر ترکمن، یکی از زیباترین اسکله‌های واقع شده در اطراف دریای خزر است. این اسکله حدود ۱۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت غرب بندر ترکمن بروید.

دیدنی های بندر ترکمن اسکله بندر ترکمن

اهمیت و جذابیت اسکله بندرترکمن، بازارچه مرزی آن است. لباس‌های ترکمنی، صنایع دستی و کالای وارداتی از آن طرف مرزها اسکله بندر ترکمن را تبدیل به بازارچه‌ای شلوغ و پررفت‌وآمد کرده‌است که مسافران عاشق خرید را به سمت خود می‌کشاند.

ترکمن صحرا

اگر به بندر ترکمن رفتید، تماشای منطقه وسیع و زیبای ترکمن صحرا را از دست ندهید. یکی از زیبایی‌ها و عجایب ترکمن‌صحرا، منطقه هزاردره است که جاذبه طبیعی بسیار زیبایی به‌حساب می‌آید.

دیدنی های بندر ترکمن ترکمن صحرا

تلاب گمیشان

تالاب گمیشان منطقه‌ای منحصربه‌فرد در مرز ایران و ترکمنستان است که به علت میزبانی از گونه‌های مختلف جانوری مورد توجه قرار گرفته‌ است. بیش از ۸۰ گونه مختلف جانوری در این تالاب بین‌المللی زندگی می‌کنند که فلامینگوها و قوهای فریادکش، یکی از مهمترین انواع آنهاست.

دیدنی های بندر ترکمن تالاب گمیشان

دوشنبه‌بازار بندر ترکمن

فرهنگ متفاوت ساکنین این منطقه، غذاهای بومی و محلی و نوع پوشش زیبای آنها، توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. این بازارهای محلی، فستیوالی از رنگ و بو و مزه‌اند که می‌توانید همه جلوه‌های فرهنگی ساکنین این خطه سرسبز را در آن تماشا کنید.

دیدنی های بندر ترکمن دوشنبه بازار بندر ترکمن

پیشنهاد ویژه ما برای شما، سر زدن به دوشنبه‌بازار بندر ترکمن است. در این بازار جذاب محلی، می‌توانید علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم منطقه و چشیدن طعم غذاهای محلی آنها، صنایع دستی و لباس‌های زیبای ترکمنی را هم بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…