ساخت خانه در مریخ بدون نیاز به مصالح زمینی + تصاویر

۰
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ساخت خانه در مریخ مدتهاست که ذهن محققان و دانش‌پژوهان را درگیر کرده است. در همین حال ناسا، در چالشی که اخیرا برگزار شد طرح خانه‌های مهاجران آینده به سیاره مریخ را به نمایش گذاشت.

به گزارش مجله دلتا برگرفته از مهر، سازمان فضایی ناسا با همکاری دانشگاه «بردلی» مسابقه‌ای برای توسعه مسکن فضانوردان در مریخ برگزار کرد که  پنج فینالیست به عنوان بهترین طراح  از میان آنها انتخاب شدند.

 در این چالش چند مرحله‌ای طراحان و مهندسان خانه هایی را طراحی کردند که با کمک پرینتر سه بعدی و مصالح موجود در مریخ ساخته شده بود. تیم های برنده به طور موفقیت آمیز طرحی دیجیتال از ویژگی های فیزیک و عملکرد خانه در مریخ ارائه کردند.

شهرک‌سازی با خانه های سه بعدی شش ضلعی

رتبه اول بهترین طرح مربوط به مهندسان ایالت آرکانزاس بود. طرح برنده گروه «زوفروس» از موادی ساخته می‎شود که در سطح مریخ وجود دارند. در این طرح اولیه، فضاپیمایی که در سیاره فرود می‌آید، دقیقا روی سطح مریخ قرار می‌گیرد تا یک محیط حفاظت شده و پرفشار برای پرینت کردن، ایجاد کند. با توجه به شکل ۶ ضلعی سازه می‌توان چندنمونه از آن چاپ کرد و در کنار هم قرار دارد تا یک شهرک ایجاد شود. هر سازه با استفاده از کامپوزیت مخصوص سیمان مریخ ساخته می‌شود.

شهرک‌سازی با خانه های سه بعدی شش ضلعی

ساخت خانه مریخی بدون نیاز به مصالح زمینی

دومین برنده این چالش گروه «آل اسپیس فکتوری» از نیویورک است. سازه تخم‌مرغی شکل این گروه که با استفاده از مواد موجود در سطح مریخ ساخته می‌شود به گونه ای طراحی شده که می‌تواند فشار اتمسفری مریخ را تحمل کند. در واقع به دلیل وجود مصالح لازم در این سیاره، نیازی به ارسال صخره و مواد ساختمان‌سازی از زمین نخواهد بود.

هر یک از این سازه‌ها از ترکیب نوین فیبر بازالت (که از صخره های مریخ استخراج می‌شود) و پلاستیک های زیستی قابل بازیافت ( پلی آمید اسید ) ساخته می‌شود. پلاستیک‌های زیستی هم از گیاهانی  که در سطح مریخ کاشته می‌شوند تامین خواهد شد.

ساخت خانه مریخی بدون نیاز به مصالح زمینی

مسکن مریخی با گلخانه مخصوص پرورش محصولات غذایی

و اما طرحی که  گروه سوم  Kahn –Yates ارائه کرده، طرح باغی گنبدی شکل است و ساکنان را از طوفان های شن احتمالی سیاره حفظ می‌کند. طبق این طرح اولیه، پس از آنکه فضاپیما به مریخ رسید، پوسته خارجی آن جدا شده و هسته از پیش ساخته آن باقی می‌ماند. سپس یک بازوی پرینتر با ۵ محور از بالای این هسته بیرون آمده و با استفاده از مواد موجود در سطح مریخ فونداسیون می‌سازد.

در مرحله بعد بازو یک پوسته سیمانی پرینت می‌گیرد و همزمان از دماغه ای در پرینتر یک لایه پلی‌اتیلن  با تراکم بالا روی هر دو طرف این پوسته سیمانی ریخته می‌شود تا از آن محافظت کند. در این سازه با حذف بخشی از لایه سیمانی پوسته خارجی مسکن، نور خورشید وارد سازه می‌شود. با این روش می توان در سازه محصولات غذایی پرورش داد.

مسکن مریخی با گلخانه مخصوص پرورش محصولات غذایی

مسکنی با قابلیت مقاومت در برابر اشعه های خورشیدی

برنده مقام چهارم نیز از مهندسان قطب شمال الهام گرفتند. پروژه ساخت خانه این گروه تعادل بین میزان نور طبیعی و محافظت از اشعه را مد نظرقرار داده است. طراحان این پروژه اتاق را در جایی طراحی کرده‌اند که فضانوردان بیشترین وقت خود را در آنجا صرف می‌کنند تا از بهترین تابش بهره مند شوند.

مسکنی با قابلیت مقاومت در برابر اشعه های خورشیدی

مسکن مریخی با سرویسهای مخصوص

رتبه پنجم هم به مهندسان دانشگاه شمال-غرب تعلق گرفت. نکته مهم این پروژه، شکل کوره‌ای ساختمان بود که فضای بی‌نظیری را بوجود می‌آورد. مهندسان نیم کره را به دو بخش تقسیم کردند. یکی شامل آزمایشگاه، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و دیگری اتاق خواب است.

گفتنی است چالش مسکن پرینتی ۳بعدی ناسا در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد. در حال حاضر نیز پروژه ها در وب سایت رسمی سازمان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…