مغز مکان غذاهای پرکالری را بهتر به یادمی‌آورد

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که به دنبال مواد غذایی برای خوردن هستیم، مغزمان ما را به سمت غذاهای پرکالری و بی‌ارزش سوق می‌دهد که برخی دانشمندان آن را «نظریه جستجوی بهینه غذا» می‌نامند.
غذاهای پرکالری

برای نسل‌های پیشین که اطلاعی از وعده غذایی بعدی خود نداشتند، چنین ویژگی کاربردی بوده، با این حال انسان مدرن با وجود اطلاع از مواد غذایی موجود در آشپزخانه، همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. طبق جدیدترین پژوهش صورت گرفته با مشارکت ۵۱۲ نفر، مغز انسان‌ها را به سمت غذاهای پرکالری سوق می‌دهد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید بخوانید.

غذاهای پرکالری و بی ارزش

در آزمایش صورت گرفته، افراد محل قرارگیری تنقلات و مواد غذایی پرکالری مانند کیک‌های شکلاتی و چیپس را بیش از مواد غذایی سالم مانند سیب و گوجه فرنگی به یاد داشتند.

در طبیعت حیوانات به طور معمول ابتدا به سراغ غذاهای پرانرژی می‌روند، اما این موضوع که انسان با همین انگیزه ابتدا غذاهای پرکالری را مصرف می‌کند یا یک سطح بالاتر از پردازش شناختی موجب چنین برخوردی می‌شود، هنوز مشخص نشده است.

در پژوهش‌های گذشته مشارکت‌کنندگان به سرعت موفق به دسته‌بندی و حفظ تصاویر غذاهای پرکالری و کم کالری شده بودند. تصویربرداری از مغز نشان داده بود که غذاهای پرکالری مناطق مربوط به سامانه پاداش مغز را درگیر می‌کنند.

پژوهش جدید شواهدی از یک سیستم شناختی به نام «بهینه شده برای جستجوی غذا با انرژی کارآمد» ارائه می‌کند. در این تحقیق مشارکت‌کنندگان در یک اتاق پر پیچ و خم قرار گرفتند و مسیرهای مشخصی را دنبال و ۱۶ غذای شیرین و خوش طعم و با کالری بالا و پایین را بو و امتحان کردند.

داوطلبان تنها نیمی از غذاها را می‌توانستند امتحان کنند و تنها امکان بو کشیدن نیمی دیگر از آن‌ها وجود داشت. به هیچ کدام از افراد اعلام نشده بود که پس از این کار، حافظه مکانی آن‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد. با این حال در نهایت مشخص شد که مغز آن‌ها نزدیک به ۲۸ درصد محل قرارگیری غذاهای پرکالری را بهتر از کم کالری به یاد می‌آورد.

تصور می‌شود بو و حافظه در مغز ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، البته انسان‌ها در مقابل پستانداران برای پیدا کردن غذا توسط بو عملکرد ضعیفتری از خود نشان می‌دهند. خاطرات ما در گذشته برای شکار و جستجوی غذا در مواقع غیرقابل پیش‌بینی شکل گرفته، با این حال هنوز نمی‌توانیم تاثیر آن روی فرایند انتخاب غذا در دنیای مدرن را بررسی کنیم.

در صورتی که نظریه انتخاب غذای بهینه برای انسان‌ها اثبات شود، احتمالا بتواند دلیل دشوار بودن تصمیم‌گیری برای رژیم غذایی سالم در دنیای مدرن را مشخص کند. در حقیقت شاید مغز مانع از مصرف غذاهای سالم در برخی مواقع شود.

بیشتر بخوانید: در طبیعت گیاهانی وجود دارد که بسیار کمیاب و عجیب و غریب هستند و ظاهری ترسناک دارند. مطلب ترسناک ترین و عجیب ترین گیاهان دنیا را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…