استارمن و خودروی تسلا رودستر در نزدیکی مریخ

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولین نسل از خودروی تسلا رودستر سال 2018 به فضا پرتاب شد و حالا پس از گذشت دو سال به نزدیکی سیاره مریخ رسیده است.
تسلا رودستر

مانکن شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) موسوم به استارمن (Starman) که با لباس فضایی پشت فرمان خودروی تسلا رودستر ایلان ماسک نشسته است، در تاریخ ۸ اکتبر از فاصله ۸ میلیون کیلومتری (۰.۰۵ واحد نجومی) مریخ گذر کرد. این ماکت فضانورد حالا در فاصله ۵۹ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد. در این مطلب از مجله دلتا درباره تسلا رودستر خواهید خواند.

 

خودروی تسلا رودستر

با توجه به اطلاعات سایت Where is Roadster می‌توان موقعیت لحظه‌ای رودستر را در فضا دنبال کرد. این خودروی شرکت تسلا ۲۰۷ میلیون کلیومتر با خورشید فاصله دارد و سرعت آن حدود ۲۲ هزار کیلومتر بر ساعت است. «استارمن» هر ۵۷۷ روز زمینی یک بار دور خورشید می‌چرخد و تا امروز، این خودرو و راننده‌اش تقریباً ۲.۱ میلیارد کیلومتر مسافت را در فضا طی کرده‌اند. این یعنی “استارمن” به اندازه بیش از ۵۷ بار پیمودن تمام جاده‌های زمین، رانندگی کرده است.  باید دید شرایط چگونه است اما اگر باتری هنوز کار کند، آهنگ Space Oddity تا کنون بیش از ۲۶۴۰۰۰ بار در گوش چپ استارمن پخش شده است.

ایلان ماسک در تاریخ ۶ فوریه‌ی ۲۰۱۸ تسلا رودستر را با موشک «فالکون هوی» اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کرد. بعضی از منتقدین فرستادن یک زباله‌ی فضایی را از نظر زیست‌محیطی مناسب نمی‌دانستند، اما این کار از دیدگاه تبلیغاتی بسیار مؤثر بود.

استارمن و تسلا رودستر

یک مدل‌سازی از مدار این ماموریت در سال ۲۰۱۸ نشان داد که تسلا رودستر در نهایت پس از چند ۱۰ میلیون سال، روی سطح سیاره زهره یا زمین سقوط خواهد کرد. اما احتمال برخورد آن با زمین یا زهره در یک میلیون سال آینده به ترتیب فقط ۶ و ۲.۵ درصد است.

“اسپیس ایکس” در اولین پرتاب موشک فالکون هوی، «استارمن» و خودروی تسلا رودستر را به عنوان یک محموله ساختگی به فضا پرتاب کرد. موشک “فالکون هوی” از آن زمان دو مأموریت دیگر را انجام داده است که هر دو پرواز، عملیاتی بوده‌اند. این موشک در آوریل ۲۰۱۹ ماهواره ارتباطاتی “Arabsat-۶A” را به مدار زمین برد و دو ماه بعد دو جین محموله را برای مشتریان مختلف تحویل مدار زمین داد.

بیشتر بخوانید: اسپیس ایکس مشغول آزمایش نمونه اولیه راکت استارشیپ است که در صورت تأیید شدن توسط ناسا از آن به عنوان ماه نشین استفاده خواهد شد. برای مطالعه بیشتر «آزمایش نمونه اولیه ماه نشین» را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…