مقایسه افزایش قیمت مسکن در ایران با ۲۲ شهر بزرگ دنیا

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

میانگین قیمت مسکن در ۲۲ شهر شلوغ دنیا در پنج سال اخیر در حالی ۳۴ درصد رشد داشته که در ایران این عدد از ۶۰ درصد هم عبور کرده است.

مقایسه افزایش قیمت مسکن در ایران با ۲۲ شهر بزرگ دنیا

به گزارش مجله دلتا، تازه‌ترین آمارهای منتشره از تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی از تداوم کاهش نرخ رشد تعداد معاملات ملک برای سومین ماه متوالی و افزایش قابل توجه قیمت واحدهای مسکونی طی ۷ ماه گذشته است.

در همین حال مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت راه نیز از افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷ خبر داد و گفت: این رقم بدون احتساب شهر تهران به ۲۴ درصد تغییر می‎کند. یعنی عمده دلیل افزایش آمار گرانی را می‎توان تورم مسکن در تهران دانست.

این افزایش قیمت به ویژه در شهر تهران در حالی است که با نگاهی به ۵ سال گذشته قیمت ملک در پایتخت،  عدد بسیار بزرگی را نشان می‎دهد. عددی که بطور قطع  قدرت خرید خانوارهای ساکن تهران را به شدت کاهش داده است.

با نگاهی به آمارهای قیمت مسکن در کشور متوجه خواهیم شد که با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور، افزایش قیمت خانه و اجاره ملک،در مقایسه با برخی از شهرهای مختلف جهان رقمی قابل توجه است.

monaco fontvieille 1 مقایسه افزایش قیمت مسکن در ایران با ۲۲ شهر بزرگ دنیا

در بررسی بازار مسکن در ۲۲ شهر برگزیده دنیا که در مجموع جمعیتی ۱۶۳ میلیون نفری را در خود جای داده و اقتصادی برابر قدرت دو کشور آلمان و ژاپن دارند، میانگین قیمت خانه در این شهرها در پنج سال گذشته فقط حدود یک ‌سوم افزایش یافته است.

قیمت مسکن ۲۰ درصد بالاتر از ارزش منصفانه درآمد

با در نظر گرفتن داده‌های آماری ۲۰ سال اخیر، قیمت مسکن در استرالیا، کانادا و نیوزیلند ۲۰ درصد بالاتر از ارزش منصفانه درآمد و ۳۰ درصد بالاتر از ارزش منصفانه نرخ اجاره در سه سال گذشته بوده است. این برابری در حال حاضر به ۴۰ درصد در هر دو بخش درآمد و اجاره رسیده  و البته حباب قیمتی در شهرها بیش از مقیاس ملی است.

قیمت مسکن و اجاره در آمستردام نیز، ۶۵ درصد بیش از درآمد ارزش دارد  و این رقم  در آمستردام، کپنهاگ و سیدنی به حدود ۵۰ درصد و لندن به ۵۹ درصد می‌رسد. به این ترتیب، نیمی از درآمد هر فرد باید صرف پرداخت اجاره‌بها شود. فقط در چهار شهر مورد بررسی شامل توکیو، میلان، نیویورک و سنگاپور  قیمت  مسکن  هم‌مرز  یا پایین‌تر  از  ارزش  منصفانه  درآمد  و اجاره‌بهاست.

داده‌های آماری چنین نشان می‎دهند که قیمت ملک در آستانه رسیدن به نقطه بازگشت است. میانگین نرخ تورم قیمت مسکن در ۲۲ شهر برگزیده، رو به کاهش گذاشته و از ۶.۲  (۱۲ ماه پیش) به ۴.۷ درصد رسیده است.

همچنین قیمت‌ها در شش شهر شکسته  و رو به کاهش است. تقاضا، عرضه و ارزش پول سه دلیل اصلی  رشد قیمت  ملک و خانه در سال‌های اخیر بوده که همین عوامل باعث شده‌اند این روند به پایان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…