نگاه مطبوعات – معامله مسکن با دلار و سکه

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

«معامله مسکن با دلارو سکه » تیتر یکی از خبر‎های  روزنامه ایران  است که بررسی مطبوعات امروز  را با این خبر آغاز می کنیم.

معامله مسکن با دلار و سکه

افزایش قیمت دلار و سکه  فقط قیمت مسکن  را  بالا نبرده بلکه جایگزینی دلار و سکه  به جای پول رایج برای گرفتن اجاره یا فروش خانه، راهی است که برخی صاحب‌خانه‌ها  برای کسب بیشترین  درآمد  از ملکشان در  پیش گرفته‌اند.

افزایش بی‌رویه قیمت‌ها معاملات مسکن را در مردادماه نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش شدیدی روبه رو کرده است و به نظر می‌رسد رواج عادت‌های غلط مانند انجام معاملات با دلار یا سکه، روند کند شدن معاملات را سرعت می‌بخشد.

روزنامه همشهری هم در خبری می نویسد: « مسکن وارد رکود چند ساله می‌شود» در این خبر آمده است :

یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه اگر اتفاق خاصی در متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد  رخ  ندهد هرچه  به نیمه دوم  سال نزدیک شویم مسکن دچار رکود  بیشتری خواهد  شد گفت: قیمت مسکن در  یکسال  گذشته عقب‌افتادگی خود از تورم را  تا حدودی  جبران کرد.

بهروز ملکی گفت: بازار مسکن دوره رکودی خود را  از سال ۹۲ آغاز  و تا اواخر سال ۹۵  ادامه داد و  از  اواخر سال ۹۵ با یک رونق ملایم در سال ۹۶ ، رونق بازار مسکن به شکلی محسوس خود را نشان داد.

این تحلیلگر بخش مسکن گفت: اگر اتفاق خاصی در متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد کشور مثل بازار ارز، وام مسکن، بورس و مصالح ساختمانی رخ  ندهد  باید   رکودی  چند ساله را  برای بخش مسکن  شاهد باشیم.

اما روزنامه دنیای‎اقتصاد در خبری با عنوان « آدرس تحرک در بازار مسکن» از  افزایش معاملات مسکن  در شهرهای کم جمعیت  خبر می دهد. این روزنامه می نویسد:

معاملات مسکن در شهرهای کوچک و متوسط تحت‌تاثیر دو عامل، روند متفاوتی نسبت به تهران پیدا کرده است. طی دو ماه اول تابستان، به‌رغم  شکل‌گیری  فضای  شبه ‌رکود در بازار معاملات املاک پایتخت و شهرهای  بزرگ، نبض خرید و فروش خانه در شهرهای کم‎جمعیت به‌صورت خفیف رو به افزایش داشته؛ بطوری‌که میزان معاملات مسکن در این شهرها (به غیر از تهران)، از افت ماهانه در امان  بوده است.

«وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی می شود؟ » خبری  است که در  روزنامه تجارت  به چاپ رسیده است، در این خبر می‎خوانیم :

مدیرعامل بانک مسکن از  ارائه پیشنهاداتی برای  افزایش سقف وام مسکن  خبر  داد و  گفت: کاهش نرخ سود در این  وام‌ها مشروط به کاهش بهای تمام شده  منابع  خواهد بود،  هر زمان که این  اتفاق روی  دهد بطور حتم  نرخ سود  نیز  به مرور کمتر می‌شود.

در حالی سقف وام مسکن در سال‌های گذشته افزایش داشته و  در صندوق پس‌انداز مسکن یکم  به حدود ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج ها  و در وام‌های با  اوراق به حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد که در  ماه‌های اخیر و  با شدت گرفتن قیمت‌ها  در بازار مسکن  قدرت خرید با وجود وام‌های  موجود  کاهش یافته است.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…