معرفی جاذبه های گردشگری توس

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
توس یکی از شهرهای تاریخی و مشهور استان خراسان رضوی است که نامش بیش از همه چیز یاد فردوسی را در ذهن تداعی می‌کند.
توس

شهر توس خود یک شهر ثبت شده تاریخی است و جای‌جای این شهر می‌تواند جاذبه‌ای برای دیدن داشته باشد. معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری توس را می‌توان آرامگاه فردوسی نامید که نزد عاشقان و علاقه‌مندان زبان و ادبیات و فرهنگ فارسی و ایرانی دارای مقامی بی‌بدیل است. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا به بررسی برخی جاذبه های گردشگری توس بپردازیم.

آرامگاه فردوسی

جاذبه های گردشگری توس آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ، شهرستان توس قرار دارد.بنای آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین مقبره‌های ایران به‌شمار می‌رود که در طول زمان تغییرات زیادی داشته است و معماران بزرگی برای طراحی بنای مقبره شاعر بزرگ ایران طرح‌هایی ارائه کرده‌اند. مقبره با در ورودی در سمت جنوب، روبروی استخری به ابعاد ۱۰ در ۳۰ متر قرار دارد که تصویر آرامگاه را منعکس می‌کند. در قسمت داخلی این آرامگاه، سنگ قبری مرمرین با ابعاد یک در یک و نیم متر و در حدود نیم متر ارتفاع، روی سکویی مرمرین قرار دارد. این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بقعه هارونیه

جاذبه های گردشگری توس بقعه هارونیه

بقعه هارونیه که با نام مقبره امام محمد غزالی نیز شناخته می‌شود، در قلب دشت توس قرار دارد. این بنا کاملا آجری است و هیچ‌گونه تزیینات کاشی‌کاری در آن به‌کار نبرده‌اند. گنبد بنا دو پوسته دارد که پوشش خارجی آن ویران شده بود و در سال‌های اخیر، بازسازی شده است. بر سطح خارجی گنبد داخلی، اثرهایی از تیغه آجری دیده می‌شود که ساختمان دو پوش گنبد را به هم متصل می‌کرد. این بنا دارای یک ورودی در سمت جنوب با سردر فوق‌العاده رفیع است. درون گنبد ساده است و مقرنس‌کاری‌هایی مربوط به دوره تیموری در رواق وسطی پشت ضلع شمالی گنبدخانه دیده می‌شود. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۲ تحت عنوان مقبره امام غزالی به شماره ۸۹۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مطلب پیشنهادی:  تماشای آثار باستانی در هفت تپه خوزستان

تابران توس

جاذبه های گردشگری توس تابران توس

شهر تاریخی تابران توس در قرون پیشین به منطقه‌ای در میان دو رشته کوه بینالود در جنوب و هزار مسجد در شمال اطلاق می‌شده‌ است. این ولایت مشتمل بر چهار شهر تابران، رادکان، نوغان و تروغبذ بوده و تابران که اکنون به توس مشهور است در قرن ۴ هجری قمری بزرگ‌ترین شهر منطقه محسوب می‌شده‌ است. آنچه از تابران توس قدیم بر جای مانده عبارتند از: باروی شهر، ارگ توس، گنبد هارونیه، بقایای مسجد جامع تابران باغ و بنای نوساز آرامگاه فردوسی.

موزه شهر توس

موزه توس

نمای بیرونی بنای موزه توس برگرفته از معماری دوره هخامنشی و همچنین مفاهیم اسطوره‌ای اشعار فردوسی است و از نقاط گردشگری توس است. این موزه متشکل از چهار قسمت یا بخش است، که بر اساس اشیای موزه تقسیم‌بندی شده است. موزه توس همچنین دارای غرفه فروش کتاب، نشریات و محصولات فرهنگی است که به لحاظ موضوعی با حال و هوای آرامگاه فردوسی جور در می‌آیند.

قبرستان عاشقان

جاذبه های گردشگری توس قبرستان عاشقان

قبرستان عاشقان مربوط به اواخر دوره تیموریان تا دوره قاجار است و در شهرستان مشهد، بخش مرکزی، دهستان طوس، ۱۵۰ متری شمال غرب روستای عاشقان واقع شده که در آن سنگ قبرهای صندوقی با حجاری‌های مذهبی و همچنین سنگ مزار محرابی وجود دارد. این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاذبه های گردشگری توس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهار امسال به ناشناخته‌ترین جاهای دیدنی رم سفر کنید!

جاهای دیدنی رم از کولوسئوم تا پله‌های معروف اسپانیایی آن هر کدام یادآور برگی از تاریخ پر ف…