اجازه ازدواج دختر از طریق دادگاه

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون مدنی، در صورتی که دختر باکره قصد ازدواج با مردی را داشته باشد، هر چند به سن بلوغ نیز رسیده باشد، باز هم باید اجازه یا رضایت پدر برای ازدواج و اذن جد پدری خود را کسب کند.
اجازه ازدواج از طریق دادگاه

گاهی پدر یا جد پدری به عنوان اولیای قهری بدون اینکه دلیل موجهی داشته باشند، از دادن اجازه ازدواج به دختر مضایقه یا خودداری می‌کنند که در این شرایط، قانون این اجازه را به دختر داده است تا با مراجعه به دادگاه و تقدیم کردن دادخواستی مبنی بر اخذ اذن ازدواج بدون رضایت پدر، برای ثبت ازدواج خود با فرد مورد نظر اقدام کند و در صورتی که هم کفو بودن دختر با شخص معرفی شده را احراز کند، حکم ازدواج دختر توسط دادگاه صادر خواهد شد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اجازه ازدواج دختر از طریق دادگاه می‌پردازیم. 

اجازه ازدواج 

بر اساس ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی، نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اذن از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند. به همین دلیل، در صورتی که دختر باکره قصد ازدواج با مردی را داشته باشد و پدر وی از دادن رضایت یا اجازه ازدواج خودداری کرده و رضایت جد پدری برای ازدواج دختر نیز حاصل نشود، وی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای اجازه ازدواج بدون اذن پدر کند. البته ذکر این نکته ضروری است که کسب اذن ازدواج از پدر یا جد پدری تنها برای دختران باکره که قبلا ازدواج نکرده‌اند، ضروری است و به همین دلیل، خانم‌هایی که قبلا یک بار ازدواج کرده‌اند، لزومی به کسب اجازه پدر برای ازدواج دوم خود نخواهند داشت و می‌توانند بدون رضایت پدر یا جد پدری مجددا ازدواج کنند.

اجازه ازدواج از طریق دادگاه

اجازه ازدواج دختر از طریق دادگاه

در صورتی که دختری قصد ازدواج کردن با مردی را داشته باشد ولی پدر یا جد پدری دختر بدون اینکه دلیل موجه و منطقی داشته باشند از دادن اذن یا اجازه برای ازدواج دختر امتناع کند، یا اینکه پدر دختر غایب مفقودالاثر بوده و خبری از وی در دست نباشد، دختر می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست اذن ازدواج بدون رضایت پدر را به دادگاه تقدیم کند. در این صورت، دادگاه به دادخواست تنظیم شده برای گرفتن اجازه ازدواج رسیدگی می‌کند و ممکن است که جلساتی را با حضور پدر دختر برگزار کند و اگر دلایل پدر مبنی بر مخالفت با ازدواج دختر را معقول و منطقی ندانست، می‌تواند ولایت قهری پدر بر فرزند دختر را ساقط کرده و اجازه ازدواج بدون اذن پدر را به دختر بدهد. لازم به ذکر است که دادخواست تقاضای اجازه یا اذن ازدواج برای دختران باکره در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و دادخواست باید به این دادگاه تقدیم شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی جهیزیه طبق قانون بر عهده کیست؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …