دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اینترنتی

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوء‌پیشینه در لغت به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی‌که فردی در گذشته مرتکب جرمی شده باشد، تحت شرایطی که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است، این امکان وجود دارد که در سابقه فرد درج شود.
گواهی عدم سوءپیشینه

زمانی‌که فردی مرتکب برخی از جرائم، که قانون‌گذار در قانون نام برده است بشود و مجازات آن اعمال شود در پیشینه و سابقه کیفری فرد ثبت می‌شود. در طول زندگی افراد، به دلایل مختلف گواهی سوءپیشینه درخواست می‌شود. مخصوصا در مواقع استخدام. علی‌الاصول کارفرما و مخصوصا دستگاه‌های اجرایی و مراکز دولتی از فرد داوطلب در هنگام گزینش، این گواهی را درخواست می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اینترنتی و مراحل آن می‌پردازیم.

آیا امکان دریافت عدم سوءپیشینه به صورت اینترنتی وجود دارد؟

گواهی عدم سوءپیشینه گواهی است که سابقه و پیشینه کیفری افراد در آن درج می‌شود.

منظور از سابقه کیفری سابقه‌ای است که مربوط به جرم است. اگر فردی عملی انجام دهد که در قانون جرم شناخته شده‌ باشد و برای آن مجازات یا کیفر تعیین و حکم محکومیت قطعی وی صادر شده باشد و این جرم از جرائمی باشد که موجب درج در سوءپیشینه است، به عنوان سابقه کیفری در گواهی عدم سوءپیشینه نوشته می‌شود. این گواهی به درخواست متقاضی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس +۱۰ صادر می‌شود.

البته امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوءپیشینه بصورت اینترنتی نیز امکان‌پذیر است. کسانی که متقاضی دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اینترنتی هستند، با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا) می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

مراحل دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اینترنتی

 برای دریافت گواهی سوءپیشینه اینترنتی باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام داد:

  •  عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی و یا سامانه ثنا را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کنید.
  •  بعد از آن‌که وارد صفحه اصلی سامانه شدید از منوی سمت راست صفحه و در قسمت سرتیتر اطلاع رسانی، گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوءپیشینه را انتخاب کنید.
  •   کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و سپس گزینه مرحله بعد را فعال کنید.
  • در این زمان برای تلفن همراه شما یک رمز موقت ارسال می‌شود که بعد از درج آن در قسمت مشخص شده باید گزینه ورود را انتخاب کنید.
  • حالا وارد صفحه کاربری شخصی خودتان شده‌اید و می‌توانید نام و نام‌خانوادگی خود را در قسمت چپ صفحه ملاحظه کنید. برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اینترنتی باید گزینه درخواست جدید را فعال کنید.

گواهی عدم سوءپیشینه

موارد درج در گواهی عدم سوءپیشینه

بسیاری از افراد نگران از این موضوع هستند که صرف شکایتی در دادگاه یا دادسرا در پیشینه آن‌ها مطلبی درج شود. در واقع بدین صورت نیست که هر شکایت و هر موضوعی، در پیشینه کیفری افراد درج شود و صرفا مواردی که سوءپیشینه محسوب می‌شود، طبق قانون مجازات اسلامی عبارتند از :

  •  هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی که در سابقه درج نخواهد شد.
  •  سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی‌علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار.
  •  دو سال در محکومیت به شلاق حدی،  قصاص عضو در صورتی‌که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.
    لازم به ذکر است در غیر مواردی که در فوق  بیان شد در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود. سایر موارد در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌شود، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چه کسانی ممنوع الخروج می‌شوند؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۴۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …