آغاز رکود چندساله‌ در بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آغاز رکود چند ساله در مسکن بحث‌های بسیاری را میان مردم  و دست‌اندرکاران بازار مسکن برانگیخته است. یک کارشناس مسکن بر اهمیت نقش متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد در بازار مسکن تاکید کرد  و گفت: «هرچه به نیمه دوم سال نزدیک شویم، مسکن دچار رکود  بیشتری خواهد شد. قیمت مسکن در  یک سال گذشته  عقب‌افتادگی خود  را از تورم تا حدودی جبران کرد. بازار مسکن دوره رکود خود را از سال ۹۲ آغاز کرد  و تا اواخر سال ۹۵ ادامه داد  و از اواخر  سال ۹۵ تا ۹۶ قدری  رونق  یافت.»

به گزارش مجله دلتا  و به نقل از همشهری آنلاین، بهروز ملکی با اشاره  به تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار مسکن ، کاهش دستوری آن را در نیمه دوم سال ۹۶ عامل رونق قیمت مسکن دانست.

وی توضیح داد: «در اثر این سیاست،  قیمت مسکن در تهران نسبت به  سایر شهرها با  رشدی قابل ملاحظه روبه رو شد. هنوز مشخص نیست افزایش قیمت مسکن به همین ترتیب  ادامه یابد  و متقاضیان بازار مسکن  و سوداگران جو بازار  را ملتهب نگه دارند. اما چون تقاضای مصرفی از قیمت‌های کنونی پشتیبانی نمی‌کند، انتظار  می‌رود  هرقدر  به  سال ۹۸  نزدیک‌تر  شویم امکان  رکورد بیشتر باشد.»

رکود بازار مسکن

ملکی گفت :به  نظر می‎رسد  قیمت مسکن  طوری است که قدرت خرید  متقاضیان  از  آن قیمت‌ها پشتیبانی نمی‌کند. وقتی سوداگران مسکن متوجه  رکود  در بازار مسکن شوند، از  بازار  فرار خواهند  کرد.

او در پاسخ به این پرسش  که آیا می‌توان گفت بازار  مسکن  مانند سال ۹۲ تا ۹۵  دچار  رکود عمیق می‌شود، گفت که نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد. اما دوره  رکود تابعی از  متغیرهای  نقدینگی، رشد نرخ ارز،  وام مسکن، مصالح ساختمانی و بورس است.

بازار مسکن در ۴ سال رکود از تورم عقب افتاد اما جبران کرد

وی همچنین در تحلیل باور کارشناسان مبنی  بر اینکه  به  علت رکود  چهارساله  رشد قیمت  مسکن در یک سال گذشته  کمتر از نرخ تورم بوده است، اظهار کرد : بازار مسکن در ۴ سال  رکود از تورم عقب افتاد، اما در یک سال اخیر تا حدودی با افزایش قیمت این عقب افتادگی را جبران کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…