ازافزایش نرخ ارز تا گرانی مصالح ساختمان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدت زمان طولانی نیست که از گران شدن بی رویه‎ی قیمت دلار می‎گذرد. با این افزایش روزافزون، تقریبا تمامی کالاهای مصرفی داخل کشور نیز دچار این گرانی سرسام‎آور شده‎اند . اما در این بین گرانی مصالح ساختمانی جزو یکی آن دسته از گرانیهاییست که ساخت و ساز کشور را مخصوصا در عرصه انبوه سازی تحت تاثیر قرار داده و تقریبا در هرمتر مربع مسکن به بیش از ۲.۵ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین فرشید پور دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت:« با وجود این که هم اکنون میلگرد، تیرآهن و ورق‌های فولادی با قیمت‌های هر کیلو زیر ۳ هزار تومان در بورس عرضه می‌شود، اما ما به عنوان مصرف کننده نهایی با این نرخ‌ها آهن آلات ساختمانی را خریداری نمی‌کنیم، اساسا تا ماه گذشته میلگرد و تیرآهن با نرخ‌های بالای ۵ هزار تومان به دست انبوه سازان رسیده و حتی خرید‌های تیرآهن با نرخ کیلویی ۵ هزار و ۶۰۰ تومان هم برای انبوه سازان ما نیز ثبت شده است.»

گرانی مصالح ساختمانی

این مقام مسئول با اظهار تفاوت قیمت فولاد از ابتدای روند تولید تا مصرف افزود:« دولت نباید در کار بخش خصوصی دخالت کند و اعتقاد داریم که باید بازار خودش مسیر قیمتی خود را پیدا کند و هیچ وقت قیمت‌های دستوری نمی‌تواند، ایجاد رقابت نماید، دولت با هدف حمایت از مصرف کننده نهایی قیمت آهن آلات را بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار رسمی کالا تعیین کرده و شاهد معاملات انواع سبد میلگرد، ورق‌های فولادی و تیرآهن در این بازار هستیم، در حالی که صنعت ساختمان و در صدر آن انبوه سازان که یکی از مصرف کنندگان اصلی آهن آلات در کشور هستند در چند ماه گذشته با قیمت‌هایی نزدیک به دو برابر قیمت‌های عرضه شده در بورس آهن خریداری کرده‎اند و این شرایط مسیر معیوب تعیین شده دولت برای رساندن کالا به مصرف کننده نهایی را به نمایش گذاشته است.»

وی دلیل افزایش قیمت فولاد را افزایش قیمت ارز دانست و تصریح کرد:« طبیعتا دلیل اصلی تورم فولاد رشد نرخ ارز است. با توجه به افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته، قیمت فولاد بیشتر افزایش داشته است، به طوری که قیمت فولاد درب کارخانه با قیمتی که به مصرف کننده نهایی می‌رسد، بسیار متفاوت است. تا جایی که در چند ماه گذشته فولاد پرمصرف به قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…