شگفت‌انگیزترین غار یخی ایران

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای طبیعت‌‌گردها هیچ‌چیز جذاب‌تر از این نیست که هربار جای تازه‌ و بکری برای سفر و کشف پیدا کنند. اگر عاشق سفر به سرزمین‌های پر از برف باشید و دوست داشته باشید غارنوردی و یخ‌نوردی کنید، رشته کوه‌های البرز و زاگرس غافل‌گیری‌های زیادی برایتان دارند.
غار یخی چما

غار یخی چما یکی از شگفت‌انگیزترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های استان چهارمحال و بختیاری است. این غار بسیار زیبا، پوشیده از قندیل و توده‌های عظیم برف بوده و علاوه بر جذب تعداد بیشماری از گردشگران، به عنوان یکی از بزرگترین منابع آب شیرین کشور شناخته می‌شود. در ادامه مطلب با مجله دلتا همراه باشید تا با غار یخی چما آشنا بشویم.

غار چما

غار یخی چما

غار یخی چما یکی از جاذبه‌های دیدنی و منحصر به‌فرد شهرستان کوهرنگ در استان زیبای چهارمحال و بختیاری است. این غار شگفت‌انگیز در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد و در مجاورت با روستای شیخ علیخان واقع شده و به دلیل قرار گیری در مقابل دشت بزرگ چما، به انبار بزرگ ذخیره برف شهرت دارد.

قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

غار یخی در ایران

ویژگی‌های غار

غار یخی چما وسط دره‌ای قرار دارد که هم‌ نام غار است. از ویژگی‌های بی‌نظیر این جاذبه دیدنی، وجود لایه‌های یخی در فصول گرم و سرد سال است.

این غار شگفت‌انگیز در گذشته‌‌های دور منبع تامین آب عشایر اطراف کوهرنگ بوده و امروزه نیز یکی از بزرگترین منابع تامین کننده آب شیرین جنوب کشور به شمار می‌آید.
رودخانه کم عمق منتهی به غار چما، مسیر اصلی رسیدن به دهانه مسطح این غار یخی بوده و از زیباترین مناظر استان چهارمحال و بختیاری به شمار می آید.

غار نوردی
اقلیم شناس ها و غارنوردان حرفه‌ای معتقد هستند که بخش بزرگی از قطر لایه‌های یخی داخل این غار، به مرور زمان با گرم‌شدن و تغییر شرایط اقلیمی کاهش یافته و  بخش اعظمی از حجم خود را از دست داده است. اشکال هندسی شکل گرفته در دیواره و سقف برفی غار، از ویژگی‌های متمایزکننده این جاذبه طبیعی بوده و سالانه گردشگران بسیار زیادی را به خود فرا می‌خواند.

این غار به اندازه‌ای زیباست که هیچ نمونه مشابه دیگری در ایران ندارد و اگر بخواهید مانند آن را ببینید باید به روسیه یا ایسلند سفر کنید.

چهارمحال و بختیاری

بزرگ ترین منبع آب شیرین ایران

غار یخی چما یکی از بزرگ ترین منابع تامین کننده آب شیرین کشور بوده و پس از پیوستن به سد کوهرنگ، نقش بسیار مهمی در توسعه و رونق کشاورزی، دامداری و تامین آب شرب روستاها و توابع اطراف این منطقه خواهد داشت.

این آب، از جاری شدن حجم بالایی از آب در بستر یخ‌های این غار مسطح با سطح زمین تامین می‌گردد. اهمیت آب شیرین تامین شده از غار برفی چما، درصد ناچیزی از املاح نمکی و ایجاد حیات برای بسیاری از گونه‌‌های بومی موجودات زنده در‌آن منطقه است.

بزرگترین منبع آب شیرین ایران

اطلاعات در مورد غار 

توجه داشته باشید که این منطقه همیشه پوشیده از یخ و برف است و به همین دلیل تابستان‌ها هم سرد است. اما در تابستان که دما چند درجه از زمستان بیشتر است و بارش هم کمتر می‌شود، لایه‌های یخ سست می‌شوند و ضخامت‌شان کمتر می‌شود و به همین دلایل عبور از روی لایه‌های یخ و همین‌طور داخل غار بسیار خطرناک است.

غارهای یخی

غارگردی و بازدید از شگفتی های طبیعی غارهای یخی، پیشنهاد منحصر به فرد و بی نظیر بسیاری از موسسات گردشگری که برگزار کننده تور گردشگری هستند می باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب روستایی عجیب در ایران که مردم آن اصالتی اروپایی دارند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۵۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…