مراحل اعلام مفقودی چک

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق ماده 14 قانون صدور چک، بعد از گم شدن چک، صادر کننده باید به بانک کتبا دستور عدم پرداخت بدهد.
اعلام مفقودی چک

وقتی که یک برگه چک تکمیل شده و از دسته چک جدا می‌شود، آن چک در حکم پول است و دارنده چک در صورت ارائه آن به بانک، می‌تواند وجه چک را وصول کند، بنابراین احتیاط در حفظ و نگهداری چک بسیار مهم است؛ با همه این‌ها باز هم ممکن است پیش بیاید که یک برگه چک گم یا مفقود شود یا به واسطه سرقت، جعل و یا از طریق کلاهبرداری به دست دیگری بیفتد. در این شرایط اگر اقدامات لازم و درست صورت نگیرد، احتمال سوءاستفاده از چک و ایجاد مشکلات عدیده برای افراد وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مراحل اعلام مفقودی چک می‌پردازیم.

دستور عدم پرداخت به بانک

چک ممکن است به دلایل مختلفی مثل سرقت، مفقود شدن، کلاهبرداری، جعل و … گم بشود. طبق ماده ۱۴ قانون صدور چک، بعد از گم شدن چک، صادر کننده باید به بانک کتبا دستور عدم پرداخت بدهد. بانک بعد از بررسی هویت دستور دهنده، در صورتی‌که کسی چک را به بانک ارائه دهد، از پرداخت وجه آن خودداری می‌کند و با ذکر علت، اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می‌کند؛ بنابراین اولین مرحله در اعلام مفقودی چک این است که صادر کننده به بانک مراجعه کند و در فرم مخصوصی که بانک به او می‌دهد، دستور کتبی عدم پرداخت را بدهد. در این وضعیت، بانک برای مدت یک هفته حساب را مسدود می‌کند که در این مدت، صادر کننده باید به مراجع قضایی مراجعه کند.

(برای مشاوره حقوقی در خصوص چک از طریق بخش پرسش و پاسخ حقوقی مجله دلتا با ما در ارتباط باشید.)

اعلام مفقودی چک

ارائه گواهی به بانک

مرحله بعدی از مراحل اعلام گم شدن چک این است که بعد از دریافت گواهی از مرجع صالح، دستور دهنده باید حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی دریافتی از مرجع قضایی را به بانک تسلیم کند. اگر دستور دهنده این گواهی را به بانک ارائه ندهد، بانک بعد از گذشت یک هفته، در صورت تقاضای دارنده چک، وجه چک مفقود شده را به دارنده چک پرداخت خواهد کرد. البته بعد از ارائه گواهی اعلام مفقودی به بانک، بانک موظف است وجه چک را تا زمانی که تکلیف پرونده در مرجع رسیدگی مشخص نشده است، در حساب مسدود نگه دارد و از پرداخت وجه چک به دارنده امتناع کند؛ اما در صورتی‌که دادگاه موضوع مفقودی بودن چک را احراز کند، ممکن است حکم بر ابطال چک مفقودی صادر کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی  با نکات حقوقی بیشتر مطلب صدور چک ضمانت و شرایط آن را در مجله حقوقی مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …