آیا امکان شکایت از پیامک‌های تبلیغاتی وجود دارد؟

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیامک تبلیغاتی اثرات بسیار مثبتی برای ارائه دهندگان کالا و خدمات دارد. اما برای دریافت کنندگان می‌تواند موجب برهم زدن آرامش و مزاحمت‌های پی در پی به علت کثرت تعداد این پیامک‌ها باشد.
نحوه شکایت از پیامک تبلیغاتی

امروزه یکی از جدیدترین شیوه‌‌های بازاریابی روز دنیا، پیامک تبلیغاتی است. کسانی که دارای بیزینس یا استارتاپی هستند که به تازگی شروع به کار کرده‌اند و احتمالا بودجه‌ کافی برای تبلیغات از طریق بیلبورد و یا تلویزیون را ندارند، از طریق پیامک تبلیغاتی صدای کسب و کارشان را به گوش مخاطبان می‌رسانند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شکایت از پیامک تبلیغاتی و نحوه آن می‌پردازیم.

پیامک تبلیغاتی چیست؟

پیامک‌های تبلیغاتی آن دسته از پیامک‌هایی هستند که به منظور تبلیغات کسب و کار و برند، در غالب اس‌ام‌اس انبوه ارسال می‌شوند. پیامک تبلیغاتی با اصول درست خود راه وسیعی را برای کسب و کار باز می‌کند. بطوری که امروزه هر شرکت بزرگ و استارت آپ کوچکی به هیچ عنوان نباید از تاثیرات آن غافل شود و مزایای آن را نادیده بگیرد. از جمله مزایای پیامک تبلیغاتی عبارتند از:

  • دسترسی آسان به افراد
  • ارتباط مستقیم با مشتریان

مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک تبلیغاتی

اپراتورهای موبایل باید ارسال پیامک به مشترکان خود را ساماندهی کرده و با رضایت مشترکان، نسبت به ارسال این پیامک‌ها اقدام کنند. مصوبه ممنوعیت ارسال SMSهای انبوه، تمامی پیام‌های تبلیغاتی، اطلاع رسانی و خبری و حتی پیامک‌های مسابقات را نیز شامل می‌شود. اپراتورها برای تفکیک پیامک‌های تبلیغاتی و خبری از اطلاع رسانی مشترکان، باید راه‌کارهای لازم را تعریف کرده و دسته‌بندی دریافت پیامک‌های انبوه را به عهده مشترک بگذارند تا تنها پیام‌هایی که مورد نیاز مشترک است به وی ارسال شود.

رعایت حریم خصوصی اشخاص و جلوگیری از مزاحمت‌های ناشی از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی، از جمله دلایل تصویب این مصوبه اعلام شده است چرا که شیوه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به تلفن‌های همراه مشترکان و افزایش روزافزون تعداد این پیامک‌ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه ‌روز و حتی نیمه‌های شب، مورد انتقاد بسیاری از مشترکان بوده است.

نحوه شکایت از پیامک تبلیغاتی

ضمانت اجرای مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک تبلیغاتی

اپراتورها بر این عقیده‌اند که یکی از مقررات تکمیلی آن‌ها مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بدون اجازه مشترکین است؛ که موظفند آن را رعایت کنند و در صورت نقض، خاطی هستند و چون وارد حریم خصوصی افراد شده‌اند پس امکان شکایت کیفری در این موارد وجود خواهد داشت.

نحوه شکایت از پیامک تبلیغاتی

برای شکایت از مخابرات برای پیامک تبلیغاتی، ابتدا باید در سامانه الکترونیکی رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد، شکایت و شماره پیگیری دریافت کرد. اداره کل بازرسی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه، مسئولیت پاسخگویی و رسیدگی به شکایات در این موارد را دارند. پذیرش هر شکواییه منوط به رسیدگی اولیه موضوع از جانب این اداره و دریافت پاسخ‌ است.

دریافت‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی علاوه بر اینکه می‌توانند به عنوان مزاحمت از ارسال‌کنندگان شکایت کنند، در صورت غیر اخلاقی بودن محتوای پیامک‌ها نیز می‌توانند به مواد ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای و ماده ۶۹۸ و ۶۹۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ایران و ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی استناد کنند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نحوه شکایت به پلیس فتا را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. بهمن فرخی

    ۷ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۴۲ ق٫ظ

    خیلی کامل بود مرسی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …