چاپ سه‌بعدی زیستگاه انسانی در ماه و مریخ

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برنامه‌ی سفر انسان به دیگر نقاط منظومه‌ی شمسی این روزها به شکلی کاملاً دقیق پیگیری می‌شود. برای این منظور ساخت زیستگاه انسانی مطابق با شرایط نقاط دیگر از جمله ماه و مریخ ضروری است و در این میان چاپ سه‌بعدی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.
زیستگاه انسانی

روند ساخت سکوهای فرود، زیستگاه انسانی و جاده‌ها در ماه احتمالاً متفاوت از ساخت‌وساز رایج روی زمین است. برای نخستین بار ربات‌های حفاری باید به اندازه‌ کافی سبک باشند و از سویی بتوانند در گرانش کم ماه حفاری کنند. همچنین یک سیستم ساخت‌وساز بزرگ باید به اندازه‌ی کافی مستقل و مجهز باشد تا بتواند بدون کمک فضانوردان کار کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره چاپ سه بعدی زیستگاه انسانی بخوانید.

تأکید بر امکان‌پذیر بودن جابه‌جایی در ماه

به عنوان بخشی از برنامه‌ی آرتمیس، ناسا طرحی مفهومی در زمینه‌ی عناصر اصلی مورد نیاز در سطح ماه برای ایجاد حضور پایدار انسانی دارد. این طرح بر جابه‌جایی‌پذیر بودن سازه‌ها در ماه تأکید دارد تا به فضانوردان اجازه‌ی کاوش بیشتر و هدایت مأموریت‌های علمی بیشتری را بدهد.

ناسا در حال بررسی یک خودروی همه‌جارو برای ماه، یک سکونتگاه قابل جابه‌جایی یا خودروی کاروانی ماه و یک زیستگاه انسانی سطحی بر روی ماه است. به این منظور ناسا یک فرآیند تولید پیشرفته را توسعه می‌دهد که یکی از ۵ صنعت آینده برای ایجاد بستر کاوش‌های فضایی و بهبود زندگی روی زمین است. فناوری‌هایی که می‌تواند منابع موجود در ماه و مریخ را برای ایجاد زیرساخت‌های آینده یافته و استفاده کند، از جمله‌ی این فرآیندهای پیشرفته است.

همکاری با شرکت‌های خصوصی

ناسا در حال کار با ICON است که در زمینه‌ی تحقیقات اولیه‌ی برای توسعه‌ی یک سیسستم ساخت‌وساز مبتنی بر فضا فعالیت دارد. این شرکت دارای مجموعه‌ای از خانه‌ها و سازه‌های چاپ سه‌بعدی شده روی زمین است و در چالش ساخت‌وساز روی ماه ناسا به منظور توسعه‌ی فناوری‌های ساخت‌وساز در خارج از زمین شرکت کرده است.

زیستگاه انسانی ماه

همکاری با دیگر نهادهای دولتی

نیرو هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا نیز با شرکت ICON قراردادی تحت عنوان «پژوهش‌های نوآوریانه‌ی کسب‌وکارهای کوچک» (SBIR) برای توسعه‌ی چاپ سه‌بعدی سازه‌های قابل زندگی و کار دومنظوره بسته است. ناسا نیز هزینه‌ی بخشی از قرارداد را که موارد مشترک بین برنامه‌های کاربردی زمین و خارج از آن را بررسی و تأمین می‌کند.

ICON تحت پروژه‌ی «فناوری‌های ساخت‌وساز خودکار سیاره‌ای از ماه تا مریخ» (MMPACT) با مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا نیز برای آزمایش خاک ماه با استفاده از فن‌آوری‌های گوناگون پردازش و چاپ همکاری خواهد کرد و ناسا نیز تحت این پروژه همکاری‌هایی با صنعت، دولت و موسسات دانشگاهی خواهد داشت.

قرارداد و بودجه

بر اساس پیشرفت فعالیت‌های این تیم، ناسا می‌تواند بودجه‌ی بیشتری را در اختیار ICON بگذارد و فرصت آزمایش روی سطح ماه را نیز داشته باشد. قرارداد SBIR بر اساس فعالیت‌ها و نمونه‌های تجاری ICON در طول فاز ۳ چالش زیستگاه انسانی چاپ سه‌بعدی شده‌ی ناسا، منعقد شده است. برای چالش فعلی، این شرکت با دانشکده‌ی معدن کلرادو همکاری کرده و این تیم جایزه‌ای را برای چاپ سه‌بعدی سازه‌ای به اندازه‌ی کافی محکم که بتواند پر شدن با آب را تحمل کند، دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: تا امروز فناوری چاپگر سه بعدی برای ساخت ابزار و تجهیزات مختلف استفاده شده است. محققان با این فناوری خانه‌ ای ارزان ساخته‌اند که سازگار با محیط زیست است. مطلب «ساخت خانه ارزان با چاپگر سه بعدی» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…