خواص باور نکردنی شلغم

۱۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص شلغم از مواد معدنی و ویتامین‌های آن ناشی می‌شود. این گیاه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت قلب، از بین بردن سموم، تقویت سیستم ایمنی بدن و ... بسیار مفید است.
خواص شلغم

خواص شلغم

شلغم یک گیاه ریشه‌ای است که معمولا در نواحی معتدل برای استفاده از مواد مغذی و دارویی کشت می‌شود. شلغم خواص فراوانی دارد که از جمله آن می‌توان به پیشگیری از سرطان، محافظت از قلب، کاهش التهاب، بهبود هضم، بهبود سلامت استخوان و کمک به رشد جنین اشاره کرد. در این مطلب از مجله دلتا درباره خواص شلغم صحبت خواهیم کرد.

کاهش فشار خون

برخی از مهمترین خواص شلغم در این زمینه شامل کاهش فشار خون، جلوگیری از تجمع پلاکت‌ها و بهبود عملکرد اندوتلیال است. اگر رژیم غذایی سرشار از سبزیجات سبز و میوه‌های سرشار از ویتامین C داشته باشید، احتمال فشار خون شما کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا این رژیم غذایی عروق خونی را باز کرده و سدیم را دفع می‌کند.

سلامت قلب

مدیریت آسم

از آنجا که شلغم دارای خواص ضد التهابی است، در مدیریت یا حتی درمان آسم بسیار مفید است. تحقیقات نشان می‌دهند که بیماران مبتلا به آسم که شلغم می‌خوردند کمتر دچار خس خس ریه می‌شوند.

تقویت سلامت چشم

شلغم حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که باعث تقویت سلامت چشم‌ها می‌شود.

تقویت سلامت استخوان

شلغم حاوی کلسیم است و بدین ترتیب به رشد و ترمیم استخوان‌ها در بدن کمک می‌کند. کلسیم برای افزایش مواد معدنی استخوان به خصوص در سنین بالا بسیار مفید است و از ابتلا به انواع بیماری‌های استخوانی جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن به ویتامین C نیاز دارد و شغلم حاوی مقادیر چشمگیری از این ویتامین است. ویتامین سی در این گیاه، به تولید گلبول‌های سفید و آنتی‌بادی‌ها کمک می‌کند و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند. در نتیجه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش و جذب آهن را افزایش می‌دهد.

درمان سرما خوردگی

بهبود دستگاه گوارش بدن

شلغم مقدار چشمگیری فیبر دارد که برای دستگاه گوارش بسیار حیاتی است. فیبر می‌تواند عوارض انسداد در دستگاه گوارش، سستی روده‌ها، گرفتگی، تورم و سایر مشکلات معده را درمان کند. از این‌رو فیبری که در شلغم موجود است، می‌تواند به جمع‌آوری مدفوع و حرکت آن در روده‌ها کمک کند و در عین حال باعث تسهیل جذب مواد مفید در بدن شود.

بهبود سلامت قلب

شلغم مقادیر زیادی پتاسیم و فیبر دارد. پتاسیم به گشاد شدن عروق کمک می‌کند، بنابراین با پایین آمدن فشار گردش خون، فشار روی رگ‌ها و شریان‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه، از احتمال ابتلا به آترواسکلروز، سکته مغزی و حملات قلبی کاسته می‌شود.

پیشگیری از سرطان

خوردن شلغم به طور مرتب می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، روده و روده بزرگ را کاهش دهد.

کمک به مدیریت وزن

شلغم برای کسانی که تلاش می‌کنند بدن متناسبی داشته باشند بسیار مفید است چرا که کالری بسیار کمی دارد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، شلغم مقادیر فوق‌العاده‌ای از فیبر خوراکی دارد که به هضم کمک می‌کند.

خواص شلغم برای مو

شلغم دارای مقادیر مناسبی از مس است که به افزایش ملانین کمک می‌کند و ملانین نیز رنگ مو‌ را تقویت کرده و مانع از سفید شدن موها می‌شود. همچنین ویتامین C و روی موجود در شلغم برای سلامت مو ضروری هستند.

تقویت سیستم ایمنی

خواص شلغم برای پوست

از جمله خواص شلغم کمک به بهبود سلامت پوست است. این خاصیت شلغم از وجود ویتامین‌های C و A ناشی می‌شود. این ویتامین‌ها از اثر رادیکال‌های آزاد مضر که می‌توانند مشکلات پوستی مختلفی مثل چین و چروک و لکه‌های تیره را ایجاد کنند، جلوگیری می‌کنند. شلغم همچنین دارای مواد معدنی و بتاکاروتن اس که به تقویت ساختار پوست کمک می‌کند.

خواص دیگر شلغم

پیشگیری از آرتریوسکلروز (تصلب شرایین)

بهبود تنفس

کمک به سلامت ریه

بهبود گردش خون

جلوگیری از التهاب

‌بهبود متابولیسم بدن

کمک به سم‌زدایی بدن

بهبود ترک کف پا

بهبود سلامت تخمدان‌ها

خواص ضد میکروبی شلغم

کاهش بوی بد بدن

خواص ضد پیری شلغم

۱۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۳۸ ب٫ظ

  3. حسین

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۲۵ ب٫ظ

    بسیارعالی بود

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۵۹ ق٫ظ

  6. amir

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۹ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۴ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۳۲ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۵۷ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۳۵ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۸:۲۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…