دستگاهی که به راحتی رگ‌ها را پیدا می‌کند!

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خون گرفتن از افرادی که رگ های واضح و مشخصی ندارند یکی از معضلاتی است که به شدت پرستاران را به دردسر می‌اندازد و بیماران نیز از پیدا نشدن رگ های خود آزار می‌بینند. در چند سال اخیر دستگاه رگ یاب برای حل این مشکل به حرفه پزشکی ورود پیدا کرده است.
download دستگاهی که به راحتی رگ‌ها را پیدا می‌کند!

به لطف پیشرفت تکنولوژی و ابداعات مهندسان، امروزه دستگاهی طراحی و ساخته شده است که رگ‌های خونی را به وضوح به پزشکان و پرستاران نمایش می دهد تا بتوانند بدون هیچ گونه خطایی، به درستی رگ را شناسایی کرده و نمونه گیری را انجام دهند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تکنولوژی دستگاه رگ یاب خواهید خواند.

اصول کار دستگاه رگ یاب

دستگاه‌های رگ یاب به طور کلی تکنولوژی‌های مختلفی دارند اما اساس کار همه آن ها تقریبا مشابه با هم است.

اساس تمامی دستگاه‌ها بر مبنای اختلاف نرخ جذب هموگلوبین خون نسبت به سایر بافت‌های بدن است. بنابراین از امواج در محدوده نزدیک مادون قرمز استفاده می‌شود به طوری که این نور توسط خون جذب می‌شود ولی بقیه بافت‌ها این نور را بازتاب می‌دهند.

نکته جالب اینجاست که بعد از تاباندن نور مادون قرمز به بافت، اطلاعات توسط دستگاه دریافت می‌شود. با کمترین تاخیری در دستگاه پردازش شده و قسمت‌هایی از بافت که ناحیه رگ بوده است و خون را عبور داده، به صورت دیجیتالی روی سطح پوست رنگ آمیزی می شود.

به فرایند رنگ آمیزی که بر روی پوست به صورت آنلاین توسط دستگاه انجام می‌شود، نقشه رگ گفته می‌شود.

عملکرد دستگاه رگ یاب

مزایای استفاده از این دستگاه

دسترسی دقیق به رگ‌ها

اولین و مشخص‌ترین ویژگی دستگاه رگ یاب دسترسی دقیق به وریدهای داخلی است. پیدا کردن این رگ در شرایطی کار سختی است. با وجود دستگاه رگ یاب بسیاری از دردهای غیر ضروری که بیمار باید تحمل کند، جلوگیری می‌کند.

اکثر ما از اینکه پرستار سوزنی را داخل دستمان وارد کند ولی خون وارد آن نشود، ترس عجیبی داریم و با استفاده از این دستگاه این مشکلات به صورت کامل برطرف خواهد شد.

این مشکلات اغلب برای افراد مسن، چاق، افراد سیاه پوست، کم خون و افرادی که به بعضی از بیماری‌های مزمن مبتلا شده‌اند، وجود دارد.

نمایش مسیر رگ ها و تعیین محل سوزن

اگرچه جای تجربه یک پزشک حاذق و متبحر را نمی‌توان پر کرد ولی دستگاه رگ یاب در پیدا کردن دقیق نقطه قرار دادن رگ به پرستاران و پزشکان کمک شایان توجهی خواهد کرد.

از آنجایی که این دستگاه تمایزی بین افراد مختلف قائل نیست و برای هر نوع بدن و رگی قابل استفاده است، به راحتی می‌توان موقعیت سیاهرگ کوبیتال میانی را که بهترین مکان برای خون گیری است پیدا کرد.

کمک به متخصصان زیبایی

یکی از کاربردهای بسیار جالب این وسیله استفاه آن در زیبایی و تزریقات به داخل بافت صورت است.

اکثر ما نمی‌دانیم که برای تزریق این مواد آرایشی و بهداشتی که به زیر پوست تزریق می‌شود، محدودیت‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها عدم تزریق مایع مورد نظر داخل رگ‌ها است. در بعضی مواقع امکان اشتباه در تزریق وجود دارد.

با استفاده از دستگاه رگ یاب می‌توان به راحتی از عوارض این تزریق‌ها جلوگیری کرد. تزریق هایی که شاید آثار بدی بر روی پوست بگذارند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «درمان افسردگی با پروتئین مغز» را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…