گربه و آپارتمان

۰
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه

این روزها نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ رواج زیادی پیدا کرده و بازار خرید و فروش این مخلوقات دوست داشتنی نیز داغ شده است اما به دلیل فرهنگ و قوانین خاصی که در مورد حیوانات خانگی در ایران وجود دارد گاهی صاحبان آنها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

گربه و آپارتمان

به گزارش مجله دلتا، در واقع به دلیل محدودیت‌هایی که برای سکونت در مجتمع‌های آپارتمانی و برجهای مسکونی وجود دارد نگهداری هرگونه حیوان اعم از سگ، گربه و حتی در برخی موارد پرندگان در بسیاری از این مکان‌ها به شدت منع شده است.
این در حالی است که در بسیاری از موارد، صاحبان این حیوانات آنها را عضوی از خانواده خود می‌دانند و تحت هیچ شرایطی حاضر به واگذاری حیوان خود، آن هم به دلیل اعمال محدودیت در آپارتمان‌ها نیستند. خانم «حسینی» یکی از همین افراد است که به دلیل علاقه وافری که به حیوان خانگی‌اش دارد می‌گوید “اگر مجبور شوم، حاضر هستم به خاطر گربه ام در بیابان چادر بزنم، اما از آن جدا نشوم.”
در همین باره گفت‌و گویی خواندنی با او درباره گربه دوست داشتنی‌اش به نام«پرنسس» انجام داده‌ایم که در ادامه می‎خوانیم:

پرنسس از ۲۰ روزگی با من بزرگ شده است

– خانم حسینی ابتدا کمی از «پرنسس» برایمان بگویید و اینکه چه طور شد به فکر نگهداری از یک گربه افتادید؟
– راستش من از بچه‌گی علاقه خاصی به همه حیوانات به ویژه گربه‌ها داشته‌ام. در دهه ۶۰ که مانند امروز ازکلینیکهای دامپزشکی و واکسیناسیون حیوانات خبری نبود خانواده‌ام به شدت نگران سلامتی من بودند و همیشه راهی برای جدا کردن من از گربه‌ها پیدا می‌کردند. امروز دیگر با وجود کلینیک‌های دامپزشکی که در هر کوچه و خیابانی وجود دارد نگرانی‌ها درباره انتقال بیماری از حیوان به انسان رفع شده است. و اما درباره پرنسس باید بگویم این گربه، نژاد پرشین است و از وقتی که فقط ۲۰ روز داشت پیش من بوده و بزرگ شده است.

پرنسس از 20 روزگی
– آیا شما هم برای نگهداری آن در مجتمع مسکونی‌تان با قوانین دست و پاگیری که برای نگهداری حیوانات وجود دارد مواجه شده‌اید؟
بله. جالب است بدانید که در ابتدای ورودی ساختمان ما نوشته شده “نگهداری هرگونه حیوانات خانگی ممنوع است”. اما آیا در کشور ما و همین مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها، همه قوانین به درستی اجرا می‌شود که من بخواهم به دلیل این قوانین، از گربه‌ام دست بکشم. به اضافه اینکه «پرنسس» اصلا سر و صدایی ندارد و در طول روز بیشتر خواب است بنابراین مزاحمتی برای ساکنان نخواهد داشت.

نگهداری حیوانات لاکچری نیست

– آیا پرنسس واکسینه شده است و مسائل بهداشتی درمورد آن رعایت می‌شود؟
بله واکسیناسیون پرنسس به طور مرتب انجام می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که دخترم(منظور پرنسس است) علاوه بر واکسیناسیون، شامپو، دهانشویه، مسواک و خمیردندان مخصوص دارد و به زودی هم باید برای جرمگیری دندانهایش آن را پیش دامپزشکش ببرم.

نگهداری حیوانات لاکچری نیست
– خانم حسینی یک سوالی که شاید برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که در وضعیت اقتصادی امروز نگهداری حیوانات در خانه، خیلی لاکچری و مخصوص طبقه خاصی است نظر شما در این مورد چیست؟
به نظر من نگهداری حیوان خانگی، هیچ ارتباطی به لاکچری بودن ندارد پرنسس آنقدر جاهای خالی زندگیم را پر کرده که خیلی از مواقع نیازهای درمانی آن را به نیازهای خود ترجیح می‌دهم. البته شاید این نکته برای بسیاری از افراد قابل هضم نباشد اما آنهایی که از حیوانی نگهداری می‌کنند به خوبی حرف‌ها و دغدغه‌های من را می فهمند.

حیوان خانگی
در واقع در دوره ای که از صبح تا شب برای تامین مایحتاج زندگی دوندگی می‌کنیم و خسته از کار روزانه به خانه باز می‌گردیم قطعا وجود یک حیوان خانگی دوست داشتنی می‌تواند حجم زیادی از فشارهای روانی فرد را کم کند. در همین باره بسیاری از روانشناسان وجود گربه در خانه و خُرخُر آن را در کاهش بیماریهای قلبی بسیار موثر می‌دانند.

«پرنسس» گربه‌ای مغرور با قلبی مهربان
– از شیرین کاریهای پرنسس برایمان تعریف کنید چرا اینقدر به آن وابسته هستید؟
«پرنسس» همانند اسمش مانند یک شاهزاده رفتار می‌کند؛ گربه‌ای مغرور اما با قلبی مهربان، حرکاتش آنقدر شیرین و دلفریب است که گاهی تصور می‌کنم اگر انسان بود قطعا با حرکاتش قلب هر مردی را می ربود (با خنده)

 گربه‌ای مغرور با قلبی مهربان

مثلا من به سبب علاقه خاصی که به این حیوان دارم دائم در حال چلاندش هستم برای همین همیشه از دست من فرار می‌کند، اما نکته جالب و خنده دار اینکه، وقتی توجهی به او نمی‌کنم، طوری مسیرش را به سمت من تغییر می دهد که توجه‌ام را به خودش جلب کرده، دمی تکان می‌دهد و می ایستد اما همین که می‌خواهم نوازشش کنم دوباره فرار می‌کند.

– چه جالب پس دختر شیطون و سیاستمداری است؟
خیلی زیاد، جالب است بدانید وقتی که با او قهر می‌کنم به سمتم نمی‌آید اما با سیاست و شیرین‌کاری‌هایش، کاری می‌کند که خودم دنبالش راه بیافتم و خیلی محترمانه مِنّتش را بکشم.

گربه شیطون

حیوانی را فقط برای سرگرمی به سرپرستی نپذیرید
– در پایان اگر پیام خاصی برای دوستداران حیوانات دارید بفرمایید؟
من بارها به دوست‌داران حیوانات توصیه کرده‎ام و اینبار نیز خواهش می‌کنم که تحت هیچ شرایطی حیوانی را صرفا” برای سرگرمی، به سرپرستی نپذیرند چون نگهداری این موجودات بی‌زبان مسئولیتهای خاص خودش را دارد و اگر روزی از نگهداری حیوانی خسته شدید نمی‌توانید به راحتی آن را رها کنید.

 60 1 گربه و آپارتمان

چون حیوانات خیلی بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید به صاحبان خود وابسته می‌شوند و رها کردن آنها به هر دلیلی، آسیب جدی به این موجود بی‌گناه وارد می‌کند. موارد زیادی شنیده‌ام که سگ یا گربه‌ای پس از رها سازی از سوی صاحبش دچار افسردگی شده و گاه مرده است.
بنابراین از دوست‌داران حیوانات خواهش می‌کنم تحت هیچ شرایطی بدون تصمیم جدی یا فقط به دلیل کلاس داشتن حیوان، آن را به سرپرستی نگیرند.
همچنین به عنوان نکته پایانی از دوست‌داران حیوانات تقاضا دارم که حیوانات خیابانی را فراموش نکرده و برای این موجودات بی پناه در حد توان غذا و آب تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…