پنجره‌هایی از جنس چوب شفاف

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا تماشای مناظر از پشت پنجره‌هایی از جنس درختان و چوب شفاف می‌تواند در آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر باشد؟ تلاش جدید دانشمندان شاید این امر را به‌زودی محقق کند.
چوب شفاف

دانشمندان ماده‌ای شفاف و شیشه ‌مانند از جنس چوب ساختند

جونیونگ زو، محقق آزمایشگاه محصولات جنگل (FPL)، با همکاری گروهی از پژوهشگران دانشگاه مریلند و دانشگاه کلرادو، ماده‌ی چوبی شفافی تولید کرده‌اند که ممکن است پنجره‌های آینده را بسازد. این گروه تحقیقاتی دریافتند که چوب شفاف تقریبا از هرلحاظ می‌تواند از شیشه بهتر عمل کند که درحال‌حاضر در ساخت ‌و‌ سازها استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله دلتا با این کشف جدید آشنا خواهید شد.

شیشه متداول‌ترین ماده‌ای است که در ساخت پنجره استفاده می‌شود، این ماده از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی پرهزینه است. انتقال گرما به ‌راحتی از طریق شیشه، به‌خصوص شیشه‌های یک جداره انجام می‌شود و همین امر موجب مصرف فراوان انرژی در وضعیت آب‌‌و‌هوایی مختلف می‌شود. تولید شیشه در صنعت ساختمان‌سازی با انتشار کربن همراه است؛ به‌طوری‌که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در این فرایند تقریبا ۲۵ هزار تن در سال برآورد می‌شود.

درحال‌حاضر، استفاده از چوب شفاف به‌عنوان جایگزینی برای شیشه‌های کنونی می‌تواند در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها مؤثر باشد. برای ساخت چوب شفاف از درخت بالسا استفاده می‌شود که رشد سریع و چگالی کمی دارد. این چوب در دمای اتاق درون حمامی از ماده‌ی اکسید کننده قرار می‌گیرد که تقریبا چوب را تا جایی سفید می‌کند که بی‌رنگ می‌شود. سپس پلیمری مصنوعی به‌نام پلی وینیل الکل (PVA) به چوب نفوذ و محصولی کاملا شفاف ایجاد می‌کند.

پنجره چوب شفاف

رشته‌های محکم سلولز طبیعی در ساختمان چوب و توانایی جذب انرژی در پلیمری که داخل آن نفوذ کرده، به این معنی است که محصول به‌دست‌آمده مقاوم‌تر و سبک‌تر از شیشه است و می‌تواند در برابر ضربات، بسیار قوی‌تر از شیشه عمل کند و برخلاف شیشه، در برای فشار و ضربه به‌جای خردشدن مانند پلاستیک خم می‌شود.

استفاده از چوب شفاف به‌جای شیشه می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد؛ زیرا ازنظر حرارتی تقریبا پنج‌برابر کارآمدتر از شیشه است و باعث کاهش هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود. علاوه‌بر‌این، چوب شفاف از منبعی تجدیدپذیر و پایدار با انتشار کم کربن ساخته می‌شود و با تجهیزات ساختمانی صنعتی موجود سازگار و به‌ آسانی تولیدشدنی است.

بیشتر بخوانید: محققان موفق به ساخت باتری مایع سازگار با محیط زیست شده‌اند که ماده اصلی تشکیل دهنده آن در هر سوپرمارکتی موجود است و با وانیل کار می‌کند. درباره این «ساخت باتری وانیلی» بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…